Obejście Węgierskiej Górki: Kiedy otwarcie S1?
Kierowcy zacierają ręce, bo zakończyła się budowa trasy S1 Obejścia Węgierskiej Górki. Zgodnie z planami, otwarcie kluczowej drogi ekspresowej nastąpi 20 października 2025 roku. Obecnie trwają ostatnie kosmetyczne prace. Inwestycja jest niezwykle istotna, ponieważ stanowi część VI korytarza Transeuropejskiej Sieci Transportowej, łączącego kraje basenu Morza Bałtyckiego z Europą Południową.
"Odcinek poprawi dostępność komunikacyjną, umożliwiając szybsze i wygodniejsze przemieszczanie się między miejscowościami. Zakończy realizację południowego odcinka S1 pomiędzy Bielskiem-Białą a Zwardoniem na granicy Polski i Słowacji, usprawniając transport towarów" - informuje GDDKiA.
Utrudnienia w Lalikach: Co się dzieje w tunelu Emilia?
W ostatnich tygodniach kierowcy museli liczyć się z utrudnieniami, ponieważ do 25 sierpnia wyłączony z ruchu był tunel w Lalikach w ciągu drogi ekspresowej S1. GDDKiA wykorzystała ten czas na wymianę systemów bezpieczeństwa oraz montaż urządzeń, które dostosują obiekt do nowego systemu zarządzania ruchem. Wyłączenie tunelu Emilia to ważny krok w przygotowaniach do pełnego otwarcia obejścia Węgierskiej Górki.
Trasa S1 w Beskidach: Krajobrazy, które zapierają dech
Odcinek Przybędza - Milówka położony jest w malowniczym regionie Beskidu Śląskiego. Droga ekspresowa S1 przebiega u podnóża i na wschodnich wzniesieniach gór, co gwarantuje niezapomniane widoki. Turyści jadący w kierunku Milówki, Zwardonia, Rajczy czy Rycerki będą mogli podziwiać z okien samochodów cudowne pasma górskie i przepiękne doliny.
Widoki z wiaduktów na S1 będą naprawdę imponujące.
Zobacz zdjęcia
Imponujące konstrukcje na trasie S1: Estakady i tunele
Na trasie S1 powstało wiele imponujących konstrukcji, w tym pięć estakad (w tym jedna o długości prawie 1 km w Węgierskiej Górce) i trzy mosty o łącznej długości 2,3 km. Ponadto, wybudowano dwa, dwunawowe tunele o łącznej długości ponad 1,8 km.
Pierwszy tunel, o długości ok. 830 m, znajduje się w północnej części trasy w stoku Barania Góra. Drugi, o długości ok. 1000 m, zlokalizowany jest bliżej Zwardonia, w stoku Białożyński Groń.
S1 Obejście Węgierskiej Górki: Inwestycja o znaczeniu strategicznym
Budowa drogi ekspresowej S1 na odcinku obwodnicy Węgierskiej Górki to jedno z kluczowych przedsięwzięć objętych rządowym Programem Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.). Dzięki tej inwestycji zapewnione zostanie bezpośrednie i szybkie połączenie na trasie Bielsko-Biała - granica polsko-słowacka (Zwardoń) - Svrcinovec (Słowacja).
Ta droga ekspresowa jest częścią VI korytarza Transeuropejskiej Sieci Transportowej, łączącego kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej. Przedłużeniem drogi ekspresowej S1 na południe jest słowacka autostrada D3 relacji Żylina - Skalite.

Jak będzie wyglądać S1 na odcinku Przybędza – Milówka?
Droga S1 na odcinku Przybędza – Milówka, o łącznej długości 8,5 km, będzie posiadała dwa typy przekroju:
- jednojezdniowy o długości 3,7 km na odcinku przed i za tunelami, wyposażony w jedną jezdnię składająca się z dwóch pasów w każdym kierunku,
- dwujezdniowy o długości 4,8 km na odcinku tunelowym oraz między tunelami, wyposażony w dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdym kierunku.
W ramach kontraktu wykonano:
- tunel drogowy w masywie Barania o dług. ok. 830 m,
- tunel drogowy w masywie Białożyński Groń o dług. ok. 1000 m,
- estakada nad ul. Zielona Góra i ul. Zielona o dług. ok. 940 m,
- mosty drogowe i pozostałe estakady w ciągu drogi S1 w ilości 7 szt.,
- przebudowa i budowa infrastruktury,
- rozbudowa węzła Przybędza i węzła Milówka.
Węzły zostaną rozbudowane o dodatkowe łącznice, które umożliwią pełne skomunikowanie z pozostałymi drogami.