Wiadomości

Są wyniki kontroli jakości paliw na stacjach w Polsce. Te lepiej omijać z daleka

2024-07-26 10:35

Słaba jakość benzyny, oleju napędowego i LPG na stacjach paliw może skutecznie popsuć radość z wakacyjnego wyjazdu. Inspekcja Handlowa opublikowała wyniki z kontroli przeprowadzonych na stacjach sieciowych i niewielkich stacji prywatnych. Kierowcy powinni unikać tych miejsc tankowania samochodów.

Inspekcja Handlowa opublikowała najnowsze wyniki z kontroli stacji paliw, dotyczących jakości paliwa za okres od stycznia do lipca 2024 roku. W pierwszym półroczu kontrolerzy sprawdzili 647 stacji. Pobrali próbki benzyny, oleju napędowego oraz LPG. Jakie płyną wnioski?

Na stacjach w Polsce generalnie sprzedawane jest paliwo dobrej jakości, ale zdarzają się przypadki takich miejsc, w których lepiej nie tankować, bo może się to skończyć koniecznością naprawy samochodu.

Które stacje paliw sprzedają paliwo nieprawidłowej jakości?

Inspekcja Handlowa przez cały rok sprawdza, czy paliwa dostępne na polskim rynku spełniają wymagania. Kontrolom podlegają producenci paliw, hurtownicy, magazynujący oraz prowadzący stacje paliw przedsiębiorcy.

Cały system dzieli się na dwie części: europejską i krajową. W tej pierwszej weryfikowane podmioty są wybierane w losowaniu, które przeprowadza Prezes Urzędu jako zarządzający systemem monitorowania i kontrolowania jakości paliw. W części krajowej ich dobór zależy od sygnałów od kierowców, innych organów np. policji i negatywnych wyników z poprzednich lat.

Lista stacji z paliwem niespełniającym norm

Zobacz wykaz w galerii zdjęciowej

W czasie pierwszej kontroli jakości paliw w 2003 r. aż 30 proc. badanych próbek nie spełniało wymogów. Poprzez podejmowane działania udało się z rynku usunąć wiele nieprawidłowości. Od kilku lat odsetek nieprawidłowości oscyluje poniżej 4 procent. I choć liczba wszystkich stwierdzonych nieprawidłowości w 2023 roku wzrosła w stosunku do roku 2022, to poprawiła się jakość gazu skroplonego LPG – wszystkie próbki spełniały wymagania jakościowe — mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Jakość paliw na stacjach sieciowych poddawana jest stałej kontroli także przez systemy wewnętrzne. Niestety także tam zdarzają się przypadki paliwa fatalnej jakości. Przykładem może być stacja Orlen w Warszawie, gdzie dwukrotnie w ciągu kilku dni badano próbki oleju napędowego i dwukrotnie okazały się poniżej norm.

Jakie parametry paliwa są badane w czasie kontroli?

Eksperci w laboratorium weryfikują zgodność badanych próbek z normami określonymi w Ustawie o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz Rozporządzeniu Ministra Gospodarki ws. wymagań jakościowych dla paliw ciekłych. Przepisy określają parametry wpływające na zanieczyszczenie środowiska oraz prawidłowe funkcjonowanie pojazdów, także w różnych porach roku.

Nieprawidłowości wykryte w oleju napędowym dotyczyły następujących parametrów:

  • stabilność oksydacyjna – określa odporność ON na starzenie; niska objawia się mętnieniem paliwa i powstawaniem osadów żywicznych w zbiorniku i systemie zasilania, co może prowadzić np. do zatykania filtrów paliwa czy zanieczyszczania zaworów wtryskowych,
  • temperatura zapłonu – zbyt niska może stwarzać ryzyko wybuchu oparów oleju podczas nalewania z dystrybutora,
  • zawartość wody – stwierdziliśmy niezgodność pod tym względem w przypadku 2 próbek; obecność wody w paliwie wynika najczęściej z nieszczelności zbiornika, a może prowadzić do korozji układu paliwowego.

Nieprawidłowości wykryte w benzynie dotyczyły:

  • prężność par – parametr ma różną wartość dla paliwa letniego i zimowego; od jego wysokości zależy łatwość uruchomienia silnika w temperaturze niskiej, w wysokiej zaś – skłonność do tworzenia się korków parowych,
  • motorową liczbę oktanową – zbyt niska liczba oktanowa może być powodem występowania w silniku spalania stukowego, co oznacza nieprawidłowy przebieg spalania, powodujący głośną i nierównomierną pracę silnika oraz większe zużycie paliwa,
  • indeks lotności – wpływa m.in. na łatwość rozruchu silnika.

QUIZ. Skróty w motoryzacji. Powinien znać je każdy kierowca. A czy ty je znasz?

Pytanie 1 z 15
Co oznacza skrót ABS?
Listen on Spreaker.