Ruda Śląska zrobiła kolejny krok w budowie N-S. Trasa połączy DTŚ z A4

2025-08-07 14:32

Władze Rudy Śląskiej przygotowują się do podpisania umowy na budowę ostatniego etapu połączenia Drogowej Trasy Średnicowej (DTŚ) z autostradą A4. Inwestycja warta blisko 195 mln zł ma zakończyć budowę trasy N-S w jej pierwotnym kształcie i znacząco ułatwić życie kierowcom.

Ruda Śląska bliżej połączenia z A4! Umowa na budowę ostatniego etapu trasy N-S wkrótce podpisana

i

Autor: UM Ruda Śląska

Jak poinformował rudzki magistrat, po rozstrzygnięciu przetargu na wykonawcę odcinka trasy N-S od ul. Bielszowickiej do węzła autostradowego nie wpłynęły żadne odwołania, co oznacza, że umowa z wyłonioną firmą Primost Południe Sp. z o.o. zostanie podpisana w najbliższym czasie. Zanim do tego dojdzie, kontrolę musi przeprowadzić jeszcze Urząd Zamówień Publicznych. 

To ważny moment, ponieważ budowa tego odcinka zakończy budowę trasy N-S w jej pierwotnym kształcie, czyli połączenia dwóch kluczowych arterii przebiegających przez Rudę Śląską – podkreśla prezydent Michał Pierończyk.

Śląsk Radio ESKA Google News

Co powstanie? Nowy wiadukt i kładka

Inwestycja obejmuje budowę odcinka trasy N-S od ul. Bielszowickiej do węzła autostradowego wraz z przebudową fragmentu ul. 1 Maja. W ramach budowanego połączenia drogowego powstanie dwujezdniowa trasa, która połączy istniejący węzeł przy ul. Bielszowickiej z węzłem autostradowym. Wykonawca wybuduje wiadukt nad linią kolejową oraz cmentarzem w rejonie ul. 1 Maja o długości ponad 150 m.

Tym samym będzie to najdłuższy tego typu obiekt na całej długości budowanej trasy N-S - podkreślają urzędnicy.

W rejonie ul. Mostowej powstanie także pieszo-rowerowa, zaś ul. 1 Maja zostanie przebudowana na odcinku od przejazdu kolejowego do autostrady A4. W sąsiedztwie szkoły podstawowej i cmentarza powstanie także parking na ok. 70 samochodów osobowych.

Wykonawca będzie miał 28 miesięcy na realizację zadania od momentu podpisania umowy, nie licząc okresów zimowych (od 15 grudnia do 15 marca). Na inwestycję władze Rudy Śląskiej pozyskały unijne dofinansowanie w wysokości 85% kosztów kwalifikowanych. Całość pochłonie prawie 195 mln zł.

Trasa N-S – inwestycja z historią

Przypomnijmy, że we wrześniu 2023 roku otwarty został odcinek trasy N-S prowadzący od ul. Kokota do ul. Bielszowickiej. Większość kosztów budowy została sfinansowana ze środków Unii Europejskiej. Ponadto w poprzednich latach powstały trzy odcinki trasy N-S w kierunku południowym o łącznej długości ok. 3,4 km. Na ich budowę miasto pozyskało unijne dofinansowanie.

W marcu tego roku otwarty został pierwszy etap północnego przedłużenia trasy N-S, prowadzący od węzła z Drogową Trasą Średnicową do ul. Magazynowej. Koszt robót budowlanych wyniósł ponad 62,7 mln zł. Inwestycja była możliwa dzięki pozyskaniu przez magistrat 57,4 mln zł z Programu Inwestycji Strategicznych w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład (edycja druga).

Roznoszenie toczy się budowa kolejnego etapu trasy N-S w kierunku północnym. Mowa o ponad 2,2-kilometrowym odcinku od ul. Magazynowej do ul. Piastowskiej. Szacunkowa wartość inwestycji to ok. 143 mln zł. Realizacja jest możliwa dzięki środkom z budżetu państwa. Całość tej części trasy powinna być gotowa w 30 miesięcy od momentu rozpoczęcia robót. 

Władze Rudy Śląskiej planują dalsze przedłużenie trasy N-S także w kierunku południowym, do granicy z Mikołowem. Na tym odcinku droga ta będzie stanowić obwodnicę Halemby.

Rozpoznaj miasto Górnego Śląska po zdjęciu z czasów PRL. Trudny Quiz dla znawców Śląska
Pytanie 1 z 10
Miasto na poniższym zdjęciu to:
Rozpoznaj miasto Górnego Śląska po zdjęciu z czasów PRL. Trudny Quiz dla znawców Śląska