Utrudnienia w ruchu na DK86
Droga krajowa nr 86, będąca dwujezdniową trasą, prowadzi od Siewierza (gdzie łączy się z trasą S1 i drogą nr 91) przez Będzin, Sosnowiec i Katowice do Tychów (gdzie ponownie łączy się z trasą S1 i drogą nr 1). Na odcinku między Sosnowcem a Katowicami ma status trasy ekspresowej i składa się z trzech pasów ruchu w każdym kierunku. Jest to główna droga dojazdowa do Katowic dla mieszkańców Tychów od południa oraz mieszkańców Zagłębia Dąbrowskiego od północy.
Ograniczenie wysokości wiaduktu tramwajowego nad DK86 w Będzinie do 3,8 lub 3,9 metra (w zależności od kierunku ruchu) powoduje trudności w poruszaniu się wysokich pojazdów, takich jak standardowe naczepy pojazdów ciężarowych kryte plandeką (tzw. firanki), które mają wysokość około 4 metrów. Ponadto, nienormatywna skrajnia pionowa wiaduktu, czyli wolna przestrzeń nad drogą przeznaczona do ruchu pojazdów, zatrzymywania się lub postoju, spowodowała wielokrotne uszkodzenia konstrukcji przez pojazdy przekraczające dopuszczoną wysokość.
W ubiegłym roku GDDKiA przeprowadziła przetarg na wykonanie projektu i przebudowę wiaduktu, a najtańszą ofertę złożyła firma Primost Południe, która przewiduje ukończenie prac w ciągu 18 miesięcy przy budżecie wynoszącym niespełna 5,3 miliona złotych. Wcześniejszy etap projektowy został już zrealizowany, a teraz, w sobotę, Zarząd Transportu Metropolitalnego wprowadził zastępczą komunikację autobusową dla linii tramwajowej nr 22 na odcinku Czeladź Dworzec - Będzin Rondo, co umożliwi wykonawcy rozpoczęcie przebudowy wiaduktu.
Przebudowa wiaduktu tramwajowego w Będzinie
Przebudowa rozpocznie się od rozebrania torowiska na obiekcie, co nie spowoduje utrudnień w ruchu drogowym. Pierwsze zmiany organizacji ruchu na DK86 (pod wiaduktem tramwajowym) planowane są na 7 sierpnia bieżącego roku, kiedy to wyłączone zostaną z ruchu lewe pasy, aby umożliwić przejazdy pomiędzy jezdniami. Prace będą wymagały dwóch dni dogodnych warunków pogodowych bez opadów.
W trakcie prac związanych z przebudową podpory środkowej wiaduktu, wyłączone zostaną z ruchu lewe pasy DK86, a podczas przebudowy podpór skrajnych - prawe pasy DK86. Ruch w obu kierunkach odbywać się będzie na jednej jezdni z ograniczeniem prędkości do 60 km/h, a na przejazdach na drugą jezdnię prędkość zostanie ograniczona do 40 km/h.
Planowany termin zakończenia prac przypada na przełom tego i przyszłego roku. Obecnie wiaduktem tramwajowym nad DK86 kursują tramwaje linii nr 22, które obsługują trasę między Dąbrową Górniczą, Będzinem i Czeladzią. Równolegle do linii tramwajowej przebiega droga krajowa nr 94, której wiadukt nad DK86 został wcześniej uszkodzony przez koparkę przewożoną na samochodzie ciężarowym w listopadzie 2021 roku. Koszty naprawy konstrukcji drogowej pokryto ze środków budżetowych, a GDDKiA zadeklarowała próbę odzyskania kosztów z polisy sprawcy tego zdarzenia.
Przebudowa wiaduktu tramwajowego nad DK86 w Będzinie ma na celu poprawę bezpieczeństwa na drodze, zwiększenie dostępności komunikacyjnej oraz umożliwienie swobodnego ruchu dla wszystkich typów pojazdów, w tym tych o większych gabarytach.