MOTORYZACJA

Przebudują skrzyżowanie w Bieruniu. To koniec korków? Droga ma być trwała przez następne 50 lat!

Dziś podpisano umowę na przebudowę skrzyżowania DW 934 z DK 44 wraz z przebudową skrzyżowania z linią kolejową w Bieruniu.

Dziś, 2 października, w Sali błękitnej Urzędu Marszałkowskiego podpisano umowę na przebudowę skrzyżowania drogi wojewódzkiej nr 934 z drogą krajową 44 wraz z przebudową skrzyżowania z linią kolejową w Bieruniu.

Inwestycja zlokalizowana jest w powiecie bieruńsko-lędzińskim w Bieruniu, gdzie droga wojewódzka 934 przebiega przez teren zabudowany mieszkalny i usługowym. Dwa pasy ruchu prowadzą w kierunku Chełma Śląskiego i Imielina. Droga łączy się z drogą krajową nr 44 oraz krzyżuje się w jednym poziomie z liniami kolejowymi nr 138 oraz 885.

W ramach zadania przewiduje się kompleksową przebudowę drogi wojewódzkiej. Konstrukcja jezdni uwzględnia większy dopuszczalny nacisk osi na drogę. Projekt obejmuje również budowę mostu w ciągu linii kolejowej, co umożliwi likwidację istniejącego przejazdu, ułatwiając płynność ruchu. W ramach zadania zostanie także przebudowany odcinek drogi krajowej nr 44 oraz istniejące skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną, w miejscu którego powstanie rondo.

Zakres przedsięwzięcia obejmować będzie:

  • przebudowę DW 934 na odcinku 0,6 km wraz z przebudową skrzyżowania z DK 44 (budowa ronda),
  • przebudowę DK 44 na odcinku 0,3 km,
  • budowę tunelu pod liniami kolejowymi wraz z przebudową układu torowego oraz urządzeń SRK,
  • budowę ścian szczelinowych,
  • budowę chodników i ścieżek rowerowych,
  • wykonanie odwodnienia i oświetlenia drogi,
  • wykonanie elementów organizacji i bezpieczeństwa ruchu,
  • przebudowę istniejącego uzbrojenia terenu kolidującego z projektowaną drogą,
  • rozbiórki budynków.

- Problem, który mieliśmy przez lata zostanie wreszcie definitywnie rozwiązany. Od blisko 20 lat zastanawialiśmy się jak odkorkować Bieruń. Natężenie ruchu na drodze wojewódzkiej to średnio 2 tys. 800 pojazdów w ciągu doby – podsumowuje burmistrz Bierunia, Krystian Grzesica.

W wyniku przebudowy drogi wojewódzkiej nr 934 zostanie poprawione bezpieczeństwo użytkowników ruchu poprzez budowę wyodrębnionych ciągów pieszych oraz pieszo-rowerowych, montaż elementów bezpieczeństwa ruchu drogowego czy przebudowę skrzyżowań. Dodatkowo zwiększy się komfort użytkowania drogi poprzez wykonanie nowej konstrukcji jezdni.

Najnowsza technologia sprawi, że to inwestycja na długie lata

Wszystkie przebudowywane i budowane drogi wojewódzkie w Śląskiem są dostosowane do maksymalnego nacisku osi 11,5 tony. ZDW w Katowicach stosuje przy tym najnowsze rozwiązania techniczne. Konstrukcja przebudowywanej DW 934 została zaprojektowana z uwzględnieniem najnowszych dostępnych na świecie technologii. Wszystkie warstwy bitumiczne zostaną wykonane z asfaltów wysokomodyfikowanych. Przewidywana trwałość dróg przebudowywanych i budowanych przez ZDW w Katowicach wynosi aż 50 lat. Oznacza to, że w tym czasie nie będzie konieczności ich gruntownej przebudowy.

Pracami zajmie się firma Primost Południe sp. z o.o. z Będzina. Planowo realizacja robót budowlanych ma zakończyć się w lutym 2027 r. Wartość inwestycji wynosi 67,18 mln zł brutto.