Częściowe przywrócenie ruchu pociągów po awarii na stacji Katowice Ligota
Po awarii urządzeń sterowania ruchem kolejowym na stacji Katowice Ligota wprowadzono częściowe przywrócenie ruchu pociągów. Jak poinformowały PKP Polskie Linie Kolejowe, pociągi od strony Katowic kursują już zgodnie z planem, natomiast te z Tychów skierowane są objazdem, a od strony Mikołowa obowiązuje komunikacja zastępcza.
Do usterki doszło we wtorek, 9 września przed godziną 14.oo na linii kolejowej nr 139. Początkowo awaria całkowicie wstrzymała ruch pociągów między Katowicami a Tychami oraz Mikołowem we wszystkich kierunkach.
Jak przekazała PAP Katarzyna Głowacka z biura prasowego PKP PLK, około godziny 15 po zablokowaniu rozjazdów możliwe stało się przywrócenie ruchu przez stację Katowice Ligota od strony Katowic na południe. Od tego momentu torem nr 1 mogą przejeżdżać wszystkie pociągi kierujące się z Katowic na południe.
Natomiast kursy w kierunku Katowic nadal odbywają się inaczej. Pociągi Kolei Śląskich jadące od strony Tychów kierowane są objazdem linią kolejową nr 142 przez Katowice Murcki, omijając stację Katowice Ligota. Przejazd od strony Mikołowa pozostaje niemożliwy – pasażerowie korzystają tam z komunikacji zastępczej.
PKP PLK podkreślają, że od momentu awarii przewoźnicy organizują zastępczą komunikację i uznają wzajemnie swoje bilety. Dodatkowo bilety kolejowe honorowane są w komunikacji publicznej Zarządu Transportu Metropolitalnego. Całkowite usunięcie awarii może potrwać do późnych godzin wieczornych.
Katowice Ligota to kluczowy przystanek na kolejowej mapie Śląska
Stacja Katowice Ligota należy do kluczowych punktów sieci kolejowej województwa śląskiego. Kursują tam pociągi w kierunku południowym – m.in. do Tychów, Bielska-Białej, Wisły, Cieszyna, Rybnika, Raciborza oraz granicy państwa w Chałupkach i Zebrzydowicach.
Obecnie stacja jest przebudowywana w ramach dużego projektu modernizacji połączenia kolejowego od Będzina przez Sosnowiec, Katowice i Tychy do granicy w Zebrzydowicach. W planach jest m.in. rozbudowa linii do co najmniej czterech torów, co pozwoli oddzielić ruch aglomeracyjny i stworzyć Kolej Metropolitalną.
Największy kontrakt PLK w tym zakresie został podpisany w kwietniu 2024 r. z konsorcjum Torpol-Intop na kwotę 4,184 mld zł brutto. Obejmuje on m.in. rozbudowę odcinka Katowice Szopienice Południowe – Katowice – Katowice Ligota – Katowice Piotrowice, przebudowę stacji Katowice i Katowice Ligota, remont istniejących przystanków i budowę trzech nowych oraz odbudowę infrastruktury inżynieryjnej, w tym wiaduktów kolejowych.
Pełna realizacja projektu przewidziana jest do 2028 r. Do tego czasu ruch pociągów w katowickim węźle będzie czasowo ograniczany, podobnie jak ruch drogowy i komunikacja miejska.
