Powstanie wielkie osiedle w katowickim Ochojcu. Developer dopiął swego i dostał pozwolenie na budowę

2025-06-30 16:09

Krakowska spółka RECAP SVP 22 otrzymała pozwolenie na budowę pierwszego etapu wielkiego osiedla mieszkaniowego w Ochojcu. Decyzja dotyczy budowy trzech budynków o kaskadowej formie. Najwyższy będzie miał nieco ponad 26 m wysokości. Zaplanowano 255 miejsc postojowych na terenie inwestycji i w garażach podziemnych.

Na polach w Ochojcu ma powstać osiedle. Mieszkańcy obawiają się paraliżu komunikacyjnego

i

Autor: A. Olejarczyk

Wielkie osiedle w Ochojcu z zielonym światłem

Pod koniec maja krakowska spółka RECAP SVP 22 (powiązana z Resi Capital i Cavatiną) otrzymała pozwolenie na budowę zespołu budynków mieszkalnych wielorodzinnych na działce nr 152 w katowickim Ochojcu. To część wielkiej łąki - po jej północnej stronie biegną tory kolejowe, na wschodzie rośnie las, a na południu stoi stare osiedle domów jednorodzinnych.

Pozwolenie na budowę dotyczy pierwszego etapu inwestycji, czyli budowy budynków B, C i D. Z informacji, jakie udało nam się uzyskać w urzędzie miasta wynika, że budynki będą opadać kaskadowo. Wysokość budynku B wyniesie 24 m, a liczba kondygnacji od 4 do 7. Wysokość budynku C wyniesie 24 m, a liczba kondygnacji nadziemnych od 5 do 8. Wysokość budynku D wyniesie 26,1 m, a liczba kondygnacji od 5 do 8.

W każdym budynku zaprojektowano jedną kondygnację podziemną, gdzie łącznie powstanie 175 miejsc postojowych. Kolejny parking na 80 samochodów przewidziano na terenie inwestycji (4 miejsca będą odznaczone niebieską kopertą). Ponadto w budynku D zaprojektowano 3 lokale usługowe w parterze o łącznej powierzchni usługowej 909,33m2.

Śląsk Radio ESKA Google News

Jak będzie wyglądać komunikacja w Ochojcu? 

Wniosek o pozwolenie na budowę pierwszego etapu inwestycji został złożony na podstawie warunków zabudowy, które uzyskała w 2022 roku katowicka firma Pietrzak B. B. W decyzji napisano, że inwestor ma spełnić warunki w zakresie obsługi komunikacyjnej sprecyzowane przez MZUiM: "Projektowaną inwestycję należy skomunikować z ul. Odrodzenia i ul. Jagodową poprzez projektowane zjazdy na projektowany wewnętrzny układ drogowy". 

Tymczasem w listach rozesłanych wiosną tego roku do mieszkańców Ochojca wskazano, że południowa część osiedla będzie skomunikowana poprzez nową drogę wewnętrzną, która pobiegnie równolegle do ul. Odrodzenia. Zaznaczono, że droga ta nie będzie połączona z ulicami Helską ani odcinkiem ul. Odrodzenia (sięgaczem), co pozwoli ograniczyć wzrost natężenia ruchu w istniejącej zabudowie mieszkaniowej. Ruch zostanie skierowany na nowy łącznik, prowadzący do drogi planowanej w ramach inwestycji „Tramwaj na Południe”.

Rozwiązania transportowe dla Ochojca - aktualne

i

Autor: UM Katowice/ Materiały prasowe Mapa rozwiązań transportowych dla Ochojca (aktualna - luty 2025)

Czy projekt komunikacji jest zgodny z "wuzetką"?

Mieszkańcy Ochojca mówią wprost: projekt skomunikowania inwestycji nie jest zgodny z warunkami zabudowy. Jak te rozbieżności tłumaczy urząd miasta?

Decyzja o warunkach zabudowy z 2022 roku określa ogólne zasady obsługi komunikacyjnej, natomiast szczegółowe rozwiązania drogowe są doprecyzowywane na etapie odrębnych postępowań, m.in. w uzgodnieniu z Miejskim Zarządem Ulic i Mostów, które obecnie bazują na ustaleniach przedstawionych w przywoływanym na wstępie piśmie od mieszkańców Ochojca. W przypadku rozbieżności pomiędzy ustaleniami WZ a projektem budowlanym, zgodność obu dokumentów weryfikowana jest podczas procedury uzyskiwania pozwolenia na budowę. Jeśli zajdzie taka potrzeba, inwestor może zostać zobowiązany do dostosowania dokumentacji projektowej lub doprecyzowania jej zapisów - tłumaczy Wydział Komunikacji Społecznej Urzędu Miasta Katowice. 

Warto też przypomnieć, że zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy z 2022 roku na terenie inwestycji miał powstać... most. To jednak już nieaktualne. jak tłumaczą urzędnicy, obiekt nie znajduje obecnie odzwierciedlenia w dokumentacji projektowej będącej w posiadaniu urzędu. 

Z uwagi na prywatny charakter inwestycji, za układ wewnętrzny odpowiada inwestor i jego projektanci. Niemniej jednak, Urząd Miasta Katowice – jako jednostka nadzorująca spójność planowanych rozwiązań z miejską infrastrukturą – pozostaje w stałym kontakcie z przedstawicielami inwestora, by zapewnić jak najmniejsze niedogodności dla mieszkańców i efektywne włączenie nowych dróg w istniejący układ komunikacyjny – zaznacza WKS UM Katowice.