Do skrzynek pocztowych mieszkańców Ochojca trafił list od władz Katowic dotyczący rozwiązań komunikacyjnych dla dzielnicy. Zmiany związane są z trzema dużymi projektami infrastrukturalno-transportowymi, które w najbliższych latach będą realizowane na jednym obszarze. Mowa o budowie bezkolizyjnego skrzyżowania na ul. gen. Waltera-Jankego, linii tramwajowej na południe Katowic i potencjalnej inwestycji mieszkaniowej na działkach przy torach kolejowych.
Spis treści
- Budowa wiaduktu kolejowego nad ul. Jankego
- Budowa linii tramwajowej na południe Katowic
- Budowa osiedla mieszkaniowego w Ochojcu
- Mieszkańcy Ochojca oczekują spotkania z władzami miasta

Budowa wiaduktu kolejowego nad ul. Jankego
Zacznijmy od inwestycji kolejowej. W ramach programu "Kolej +" w Katowicach realizowany jest projekt dotyczący rewitalizacji linii kolejowej 142 łączącej Tychy z katowicką Ligotą. Inwestycja obejmuje m.in. budowę wiaduktu kolejowego nad ul. Jankego oraz niezbędną przebudowę układu kolejowego.
Ulica Jankego pobiegnie dołem pod linią kolejową. Będzie poprowadzona w wykopie, co oznacza, że część dróg dojazdowych zostanie odcięta ze względu na różnicę poziomów. Wstępne rozwiązania zakładają likwidację włączenia ul. Fabrycznej i ul. Odrodzenia do ul. Jankego.
W zamian mają powstać łączniki drogowe ulic Lechickiej i Fabrycznej oraz ulic Odrodzenia i Sadowej (kolor czerwony na mapie). Nieruchomości przyległe od odcinka ul. Jankego będą korzystać z dodatkowej drogi, która częściowo pobiegnie za peronem.
Polecany artykuł:
Budowa linii tramwajowej na południe Katowic
Kolejną inwestycją, która w najbliższych latach wpłynie na komunikację w Ochojcu będzie budowa linii tramwajowej od pętli Brynów do planowanej pętli Kostuchna. Projekt zakłada wybudowanie 5,2 kilometrowej linii wraz z drogą, ścieżką rowerową, chodnikiem, oświetleniem i odwodnieniem. Na trasie powstanie sześć przystanków tramwajowych. Linia tramwajowa zostanie poprowadzona pod linią kolejową.
Prace projektowe są już na ukończeniu. Do końca lutego urzędnicy chcą złożyć wniosek o wydanie decyzji zezwalającej na realizację inwestycji drogowej (tzw. ZRID). Po uzyskaniu decyzji zostanie ogłoszony przetarg na roboty budowlane. Jeśli chodzi o kolejność prac, najpierw powstanie linia tramwajowa, węzeł przesiadkowy "Kostuchna" oraz ścieżka rowerowa wzdłuż całej trasy, a dopiero później powstanie droga (kolor zielony na mapie).
Jak tłumaczą władze Katowic w liście do mieszkańców, powodem budowy drogi jest inwestycja PKP PLK. Droga powstanie na odcinku od ulic Rzepakowa/Kolejowa do Górnośląskiego Centrum Medycznego przy ulicy Ziołowej i będzie się kończyć włączeniem w ulicę Cegielnia Murcki. Projekt drogi przewiduje również skrzyżowanie z ulicą Prusa oraz przedłużeniem ulicy Leśnej (więcej na ten temat w kolejnej części tekstu).
Budowa osiedla mieszkaniowego w Ochojcu
Trzecią, tym razem prywatną inwestycją, która wpłynie na komunikację w Ochojcu jest planowane osiedle mieszkaniowe. Krakowski inwestor od prawie dwóch lat próbuje wybudować osiedle wysokich bloków przy ul. Jagodowej, tuż obok torów kolejowych w Ochojcu. Ostatnio wygrał w sądzie z mieszkańcami, a pod koniec lutego otrzymał warunki zabudowy dla osiedla 9 budynków wielorodzinnych.
Południowa część nowego osiedla ma zostać skomunikowana poprzez nową drogę, która pobiegnie równolegle do ul. Odrodzenia, między terenem przy peronie kolejowym a skrzyżowaniem ulic Leśnej i Jagodowej (niebieska na mapie). Droga ta nie będzie połączona z ulicami Helską i Odrodzenia (sięgacz), by nie zwiększać na nich ruchu.
Mieszkańcy tej okolicy będą korzystać z nowej drogi przy "tramwaju na południe". By to było możliwe, zostanie wybudowane przedłużenie ul. Leśnej od skrzyżowania z Jagodową do linii tramwajowej. Łącznik ten nie pobiegnie prosto, lecz w kierunku północno-wschodnim ze względu na ukształtowanie terenu. Z kolei mieszkańcy północnej części planowanego osiedla mają korzystać z drugiego, północnego łącznika, który będzie się łączył z drogą przy linii tramwajowej.
Aktualna mapa rozwiązań komunikacyjnych w Ochojcu w Katowicach

i
Mieszkańcy Ochojca oczekują spotkania z władzami miasta
Plany miasta wywołały gorącą dyskusję wśród mieszkańców Ochojca. Wielu obawia się wywłaszczeń. Zaniepokojeni są również właściciele biznesów działających w okolicy. – Kilka firm, w tym moja zostanie całkiem odcięta od klientów na czas tej cudownej przebudowy, ale tak jak na Warszawskiej było, kogo to obchodzi w urzędzie – napisała jedna z internautek.
Mieszkańcy czują się rozczarowani, bo od miesięcy proszą o ponowne spotkanie z władzami miasta, niestety bez skutku. A pytań mają sporo, bo rozwiązania komunikacyjne w dzielnicy mocno różnią się od tych, które zostały zaprezentowanego rok temu podczas otwartego spotkania w szkole w Ochojcu.
Wówczas planowano wybudować nową drogę po wschodniej stronie torów kolejowych. Miała ona pobiec od ul. Jankego na wysokości parkingu przed E. Leclerc, otoczyć teren tzw. apartamentów na wynajem i połączyć się z ul. Fabryczną. Zaś droga wzdłuż torowiska miała się w północnym odcinku połączyć z opisanym nowym układem drogowym przy Leclercu. Dlaczego zrezygnowano z tego pomysłu? Tego urzędnicy w piśmie nie wyjaśnili.
Mapa rozwiązań komunikacyjnych w Ochojcu w Katowicach przedstawiona podczas spotkania z mieszkańcami w styczniu 2024 roku

i
Mieszkańców zastanawia też skala wycinki w Ochojcu. – Przecież wszyscy czekają z radością aż wyrzną las pod tak bardzo "oczekiwany" tramwaj – pisze z ironią jeden mieszkańców. Krytycy podnoszą, że miasto wybuduje północny łącznik dla inwestora. – Tak dla "dobra" mieszkańców robi się dobrze deweloperowi – podsumował internauta.
13 lutego przesłaliśmy zapytania do urzędu miasta Katowice. Zapytaliśmy m.in. o powody, dla których zrezygnowano z pierwotnego pomysłu rozwiązań komunikacyjnych i kolejność realizacji wszystkich planowanych inwestycji. Chcieliśmy również dowiedzieć się, czy droga na terenie inwestycji mieszkaniowej (niebieska) finalnie będzie połączona z drogą, która powstanie w ramach inwetycji PKP PLK (czerwona). Wiemy bowiem, że w ramach postępowania o warunki zabudowy dla osiedla pomysł połączenia dróg został negatywnie zaopiniowany przez kolejową spółkę.
Do momentu publikacji artykułu nie otrzymaliśmy odpowiedzi. Gdy tylko je dostaniemy, niezwłocznie uzupełnimy materiał.
Najkrótsze linie tramwajowe w województwie śląskim