Pojedziemy z Bielska-Białej do Krakowa o połowę szybciej
Beskidzka Droga Integracyjna S52 ma połączyć Bielsko-Białą w województwie śląskim z drogą krajową DK7 w Głogoczowie w województwie małopolskim. Dzięki tej inwestycji podróż samochodem do Krakowa może skrócić się nawet o połowę. Nowa trasa odciąży obecnie istniejącą drogę krajową nr 52, a także poprawi przepustowość i bezpieczeństwo.
Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, trasa S52 ma mieć łącznie ponad 61 km długości i zostanie poprowadzona w nowym śladzie. Będzie dwujezdniową drogą ekspresową z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach.
W ramach inwestycji na trasie wybudowane ma zostać 12 węzłów drogowych: Kozy, Kęty, Bulowice, Andrychów, Inwałd, Chocznia, Wadowice, Jaroszowice, Kalwaria Północ, Kalwaria Wschód, Sułkowice i Skawina. Powstanie też bardzo duża liczba obiektów inżynieryjnych, w tym 25 mostów, 66 wiaduktów oraz 13 estakad.
Według pierwszych planów BDI miała być drogą przyśpieszoną, jednak ostateczny zamysł uległ zmianie. W 2016 roku Rada Ministrów nadała jej status drogi ekspresowej. Jest też częścią dużo większego projektu - łączącego trasę S52 od Cieszyna, przez Bielsko-Białą, aż do Głogoczowa, gdzie łączy się z DK7 i Północną Obwodnicą Krakwa.
Realizację drogi ekspresowej S52 podzielono na 4 odcinki:
- węzeł Suchy Potok (bez węzła) - węzeł Bulowice (z węzłem),
- węzeł Bulowice (bez węzła) - węzeł Chocznia (bez węzła),
- węzeł Chocznia (z węzłem) - węzeł Kalwaria Wschód (z węzłem),
- węzeł Kalwaria Wschód (bez węzła) - węzeł Głogoczów (z węzłem).
- Wnioski o decyzje ZRID dla czterech odcinków planujemy złożyć w 2027 roku, a po ich uzyskaniu ogłosimy przetargi na realizację trasy. Droga będzie budowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.) - czytamy w komunikacie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Pierwsze przetargi na budowę mają zostać ogłoszone w 2028 roku. Realizacja drogi ekspresowej S52 na odcinku Bielsko-Biała - Głogoczów jest planowana w latach 2029-2036. Całkowity koszt budowy tej trasy jest szacowany na ponad 8 mld zł.
Obecnie funkcjonujące już odcinki na trasie to odcinek od Cieszyna do Bielska-Białej, niepołączony z nim odcinek od węzła Balice I do węzła Modlniczka, a także, zaliczana do BDI, Północna Obwodnica Krakowa.
Ogłoszono już pierwsze przetargi
Rozpoczęto pierwsze kroki w kierunku Beskidzkiej Drogi Integracyjnej. Na ten moment ogłoszono już dwa przetargi na przeprowadzenie badań geologicznych, przygotowanie projektu budowlanego i uzyskanie pozwolenia na budowę. To pierwszy etap przed przystąpieniem do budowy nowej drogi.
Pierwszy z przetargów dotyczy 16-kilometrowego odcinka drogi pomiędzy przyszłymi węzłami Bielsko-Biała Hałcnów i Bulowice. Termin na składanie ofert mija 18 lutego br. Drugi ogłoszony przetarg dotyczy natomiast najdłuższego 20-kilometrowego odcinka między przyszłymi węzłami Chocznia i Kalwaria Zebrzydowska Wschód. Na składanie ofert wykonawcy mają czas do 25 lutego br.
- Kolejne przetargi ogłosimy w najbliższych miesiącach. Dotyczyć będą dwóch odcinków Bulowice - Chocznia i Kalwaria Zebrzydowska - Głogoczów - czytamy w komunikacie GDKiA.
Przypomnijmy, pierwszy przetarg został unieważniony wiosną ubiegłego roku z powodu niewielkiego zainteresowanie wykonawców i bardzo wysoką wartością złożonych przez nich ofert. Wcześniejszy pojedynczy przetarg dotyczył całej trasy podzielonej na sześc części, a wykonawcy mogli zgłaszać się do poszczególnych części. Obecnie trasę podzielono na cztery odcinki, a wobec każdego z nich zaplanowano osobne postępowania przetargowe.
BDI - trasa w województwie śląskim
Dla okolicznych mieszkańców i kierowców najważniejszym aspektem Beskidzkiej Drogi Integracyjnej jest wyznaczona trasa. Wiadomo, że ponad połowa pierwszego odcinka pomiędzy węzłami Bielsko-Biała Hałcnów i Bulowice przebiegać będzie przez województwo śląskie.
S52 stanowić będzie jednocześnie drogę wyjazdową z Bielska-Białej na wschód, a także południową obwodnicę miejscowości Kęty w woj. małopolskim. Dzięki nowemu odcinkowi możliwe będzie ominięcie od północy dużej śląskiej wsi Kozy. Na odcinku powstaną trzy węzły: Kozy, Kęty i w Bulowicach, który połączy S52 z dzisiejszą DK52.
Przebieg całej trasy został szczegółowo omówiony w materiale na kanale Autostrady Polska na YouTube. Autor szczegółowo opowiada na temat wyznaczonych odcinków, węzłów i przyszłych obiektów inżynieryjnych. Film można zobaczyć poniżej.
