Postęp prac na węźle katowickim

i

Autor: Łukasz Hachula (PKP PLK)

Katowice

PKP 9 miesięcy temu zatrzymało serce Katowic. Prace cały czas trwają. Postęp imponuje?

2025-05-12 11:26

PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały, że tempo prac na katowickim odcinku inwestycji jest utrzymane. Powierzchnia placu budowy na terenie Katowic wynosi około 1,5 mln m2, co można porównać do wielkości 214 boisk piłkarskich. Zobaczcie, jak po 8 miesiącach wygląda postęp prac – co już udało się wybudować, a co dopiero powstanie.

Największa inwestycja kolejowa w historii woj. śląskiego

PKP Polskie Linie Kolejowe pracują nad modernizacją magistrali E-65 na terenie województwa śląskiego. To największa w historii inwestycja kolejowa w regionie o wartości ok. 7 mld zł. Dofinansowanie pochodzi z Unii Europejskiej z instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Prace prowadzone są na trzech odcinkach, jeden z nich to Będzin - Katowice Szopienice Południowe – Katowice Piotrowice. 

Roboty na linii kolejowej Będzin - Katowice Szopienice Południowe ruszyły wiosną 2024 roku. Prace obejmują m.in. przebudowę wiaduktów kolejowych, modernizację stacji Sosnowiec Główny, budowę nowego przystanku Sosnowiec Środula. Kilka miesięcy później, we wrześniu rozpoczęła się przebudowa linii kolejowej na szlaku Katowice Szopienice Południowe - Katowice Piotrowice. Głównym założeniem inwestycji oddzielenie ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego poprzez dobudowę nowych torów. W efekcie poprawi się przepustowość węzła katowickiego, co usprawni ruch kolejowy i zwiększy częstotliwość kursowania pociągów. Zakończenie inwestycji planowane jest na 2028 rok. 

Śląsk Radio ESKA Google News

Prace na węźle katowickim - co się zmieni?

PKP PLK podsumowały postęp prac na węźle katowickim. Na starcie warto przypomnieć, że inwestycja jest prowadzona przy utrzymanym ruchu pociągów. Z informacji podanych przez kolejową spółkę wynika, że tempo robót na odcinku od Szopienic do Piotrowic jest utrzymane. 

W kolejową przebudowę Katowic każdego dnia zaangażowanych jest 600 osób. Do pracy wyjechało już prawie 500 maszyn, w tym koparki, walce, dźwigi montażowe, pompy do betonu i ciężarówki. Powierzchnia placu budowy na terenie miasta to ok. 1,5 mln m2 – można to porównać do wielkości 214 boisk piłkarskich – informuje PKP PLK. 

W zakres inwestycji wchodzą: przebudowa torów, sieci trakcyjnej, stacji i przystanków oraz budowa nowej infrastruktury pasażerskiej. Prace torowe trwają na linii Mysłowice – Katowice Zawodzie – Katowice. Równocześnie toczą się prace budowlane na stacjach Katowice Zawodzie, Katowice i Katowice Ligota. W Brynowie powstają nowe perony.

Prace obejmą łącznie 140 obiektów inżynieryjnych. Obecnie  trwają roboty na 35 obiektach. 

Działania polegają na demontażu starych konstrukcji, wzmacnianiu podłoża poprzez palowanie, pracach zbrojarsko-betoniarskich, wykonywaniu izolacji i montażu stalowych konstrukcji. W kolejnych miesiącach będziemy kontynuować prace zmierzające do kompleksowej odbudowy obiektów i ułożeniu na nich nowych torów – wyjaśnia kolejowa spółka.

Postęp prac na węźle katowickim

Od rozpoczęcia inwestycji minęło nieco ponad 8 miesięcy. Jak wygląda postęp prac na węźle katowickim?

Na ul. Bagiennej rozebrano część wiaduktu drogowego pod jezdnią północną i zabezpieczono nasyp drogowy pod jezdnią południową. Budowane są podpory, podłoże zostało już wzmocnione. W następnych tygodniach na podporach zostanie zamontowana stalowa konstrukcja nowego przęsła. Wybudowanie dwóch sąsiadujących ze sobą wiaduktów ma pozwolić na poprowadzenie pociągów w nowym układzie 7-torowym, co zaś wpłynie na zwiększenie ruchu kolejowego.

Jeśli chodzi o wiadukt na ul. Granicznej, widać tam już nowe przyczółki. Obecnie trwają prace przy stalowych dźwigarach konstrukcji nowego wiaduktu, który docelowo zostanie poszerzony, usprawniając przejazd samochodów i umożliwiając budowę ścieżki rowerowej oraz chodników. 

Na ul. Mikołowskiej cały czas trwa rozbiórka starego wiaduktu. Kolejowa spółka obiecuje, że inwestycja przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym w centrum Katowic. Nowa konstrukcja będzie dostosowana do współczesnych norm technicznych, co pozwoli zmniejszyć koszty jej utrzymania. Nie bez znaczenia jest również aspekt estetyczny. 

Na ul. Kłodnickiej zdemontowano część wiaduktu i nawierzchni. W następnych tygodniach prace rozbiórkowe będą kontynuowane. W ramach inwestycji powstanie nowa konstrukcja z poszerzonymi obustronnie chodnikami dla pieszych i ścieżką rowerową. 

Jeśli chodzi o wiadukty przy ul. Przodowników i Załęskiej, rozebrane zostały już stare przęsła i przyczółki starych obiektów. Wykonawca wzmocnił podłoże i rozpoczął budowę podpór nowych obiektów. Przy ul. Przodowników układ 3-torowy zmieni się na 4-torowy, co oznacza, że zwiększy się przepustowość. Z kolei przez wiadukt przy ul. Załęskiej przebiega linia 171 od Dąbrowy Górniczej w stronę Rudy Kochłowic i Gliwic, która wykorzystywana jest głównie w ruchu towarowym.

Przy stacji Katowice, od strony Załęża i Brynowa, powstaje całkiem nowy układ torowy z ośmioma wiaduktami kolejowymi, na których łącznie znajdą się cztery tory. Pozostałe zostaną poprowadzone dołem. Nowo budowane obiekty będą miały od 30 do prawie 90 m długości i zostaną przystosowane do wszystkich pociągów, pasażerskich i towarowych. Posłużą do obsługi tras w kierunku zachodnim, tj. Gliwic, Opola, Wrocławia, oraz w kierunku południowym – na Tychy, Bielsko-Białą i do granicy kraju – informuje PKP PLK.