Urodziny najstarszej kolei wąskotorowej na świecie
W sobotę, 5 października jubileusz 170 urodzin obchodzą Górnośląskie Koleje Wąskotorowe w Bytomiu. To najstarsza tego typu działająca kolej na świecie. Swoje funkcjonowanie rozpoczęła w 1853 roku. W ramach urodzin przygotowano wiele atrakcji. W sobotę Można było między innymi zwiedzić stację z przewodnikiem, zajrzeć pod spód lokomotywy, odbyć przejazd drezyną ręczną, czy odwiedzić kolejową izbę tradycji. Punktem kulminacyjnym obchodów była wieczorna parada zabytkowych lokomotyw, która była bardzo imponująca. Widzowie mogli zobaczyć lokomotywy parowe oraz spalinowe. W czasie parady widzowie mogli zobaczyć parowozy „Las 49” z 1954 roku i „Ryś” z 1950 roku, który do 1970 roku pracował w Zakładach Cynkowych „Szopienice” w Katowicach, a także kultową rumuńską lokomotywę spalinową Lxd2 produkowaną od 1968 roku w Rumunii na potrzeby ruchu towarowego.
Do tego pojawiły się: lokomotywa Lyd2, która niegdyś kursowała w KWK Dymitrow, lokomotywa Lyd1, które produkowana była w Fabryce Lokomotyw im. Feliksa Dzierżyńskiego w Chrzanowie, czy lokomotywa WLs75 kursująca kiedyś na terenie Huty Baildon. Ten rodzaj lokomotyw spalinowych wąskotorowych produkowano w latach 1970-1975 w Zakładach Naprawczych Taboru Kolejowego w Poznaniu.
Urodziny Górnośląskich Kolei Wąskotorowych. Co zaplanowano w niedzielę, 6 października?
Urodzinowa impreza Górnośląskich Kolei Wąskotorowych zaplanowana jest na dwa dni. W niedzielę, 6 października zaplanowano następujące atrakcje:
- Zwiedzanie stacji z przewodnikiem - 11:00-19:00
- Lokomotywa od spodu - 11:00-18:30
- Izba Tradycji - 11:00-19:00
- Drezyna ręczna 11:00-18:30
- Rudolf Pringsheim i Świetlik Bytomski - 11:00-19:00
- Symulator EN57 - 11:00-19:00
Bytomska wąskotorówka to światowy unikat
Bytom na mapie światowej kolei wąskotorowej zajmuje szczególne miejsce. To tu, nieprzerwanie od 1853 roku działa najstarsza czynna linia kolei wąskotorowej na świecie.
Bytomska wąskotorówka przez 150 lat była krwiobiegiem górnośląskiego przemysłu, łącząc niemal wszystkie najważniejsze zakłady przemysłowe w regionie od kopalń węgla kamiennego oraz rud cynku i ołowiu po huty stali, metali nieżelaznych oraz zakłady dolomitowe. Lata świetności przeżywała w latach 50. XX wieku, gdy długość linii kolejowych osiągnęła rekordową wielkość wynoszącą aż 233 km, a przewozy zbliżyły się do 7 milionów ton rocznie. Na przełomie XX i XXI wieku wraz z transformacją gospodarczą, której efektem była likwidacja wielu zakładów przemysłu ciężkiego, rola kolei wąskotorowej zaczęła maleć. Obecnie bytomska kolej wąskotorowa to jedna z atrakcji turystycznych. Co roku, w sezonie, obsługuje ona trasę o długości 21 km, której przystanek początkowy znajduje się na peronie wąskotorowym dworca głównego w Bytomiu. Pociągi na tej trasie zatrzymują się na dziesięciu stacjach, między innymi na zabytkowej stacji Bytom Karb Wąskotorowy, w Suchej Górze w pobliżu rezerwatu Segiet, przy Zabytkowej Kopalni Srebra oraz – w lecie – przy zalewie Nakło-Chechło.