Kolejna edycja nocnych przejażdżek koleją wąskotorową z Bytomia
Przed nami kolejna edycja "Nocnej Szychty", czyli wieczornych przejażdżek najstarszą koleją wąskotorową po Górnym Śląsku. Tym razem wydarzenie odbędzie się w piątek, 19 lipca. Nocna szychta rozpocznie się o godzinie 18.00 odjazdem z przystanku Bytom Wąskotorowy, a następnie zbiórką o 18.15 na stacji BKw przy ul. Reja, gdzie na chętnych będą czekać przewodnicy, którzy oprowadzą zainteresowanych po stacji.
Tego wieczoru na stacji zapłonie ognisko, a chętni będą mogli upiec przyniesione przez siebie kiełbaski (organizator zapewnia ognisko i kije do pieczenia). Natomiast na godzinę 20.30 zaplanowany jest wyjazd pociągu w kierunku stacji Miasteczko Śląskie. Powrót do Bytomia jest planowany na ok. godz. 23.30. Jak informuje organizator, w drodze powrotnej będzie możliwość wysiadania na stacjach pośrednich.
Pociąg poprowadzi lokomotywa spalinowa serii Lxd2. Pociąg będzie się składał z zamkniętych i otwartych wagonów letnich bez ogrzewania, dlatego zabrać ze sobą ciepłe okrycia, noce są już chłodne - przypominają organizatorzy.
Bilet normalny kosztuje 60 zł, a za ulgowy zapłacimy 50 zł. Bilety można nabyć na stronie organizatora.
Archiwalne zdjęcia kolei wąskotorowej możecie zobaczyć w galerii.
Najstarsza czynna kolej wąskotorowa kursuje z Bytomia
Nieprzerwanie od 1853 r., w Bytomiu działa najstarsza czynna linia kolei wąskotorowej na świecie. Obsługuje ona trasę o długości 21 km, której przystanek początkowy znajduje się na peronie wąskotorowym dworca głównego w Bytomiu. Pociągi na tej trasie zatrzymują się na dziesięciu stacjach, między innymi na zabytkowej stacji Bytom Karb Wąskotorowy, w Suchej Górze w pobliżu rezerwatu Segiet, przy Zabytkowej Kopalni Srebra oraz zalewie Nakło-Chechło. Jej trasa kończy się na stacji Miasteczko Śląskie Wąskotorowe.
Górnośląskie Koleje Wąskotorowe są jednym z kilkudziesięciu obiektów na Szlaku Zabytków Techniki, który łączy najważniejsze i najciekawsze pod względem turystycznym, historycznym czy architektonicznym obiekty przemysłowe na Śląsku i przyciąga turystów jak magnes. Co roku poznanie najcenniejszych atutów tych obiektów umożliwia Święto Szlaku Zabytków Techniki, czyli Industriada - podkreśla bytomski magistrat.
Przez 150 lat kolej niezmordowanie służyła celom industrialnym. Jej rola była nie do przecenienia zwłaszcza w okresie intensywnego rozwoju przemysłu na Śląsku, kiedy przewoziła węgiel, rudy metali czy kamień, łącząc gęstą siecią wąskich torów większość górnośląskich hut i kopalń, a od roku 2002 kolej służy już tylko przewozowi turystów.
Listen on Spreaker.