Gigantyczna inwestycja logistyczna powstaje w Zabrzu
Na fragmencie terenów poprzemysłowych po nieczynnej kopalni Makoszowy w Zabrzu rusza jedna z najbardziej znaczących inwestycji logistycznych w regionie. Powstanie tam nowoczesny terminal intermodalny, który ma wzmocnić kluczowe połączenia transportowe na osi wschód–zachód (Ukraina-UE). Całkowita wartość przedsięwzięcia to blisko 95 milionów złotych netto, a zakończenie prac planowane jest najpóźniej na koniec czerwca 2026 roku.
Inwestycja powstaje w ramach projektu „Budowa terminala intermodalnego w Zabrzu na korytarzu UE–Ukraina”. Projekt jest współfinansowany ze środków Krajowego Planu Obudowy. Za realizację odpowiada spółka CLIP Terminals, która podpisała umowę z konsorcjum firm: TorKol (lider), Poleko Budownictwo oraz GFS Engineering.
– Realizacja tego kontraktu to ważny krok w rozwoju polskiej infrastruktury intermodalnej. Terminal w Zabrzu stanie się jednym z najnowocześniejszych obiektów w regionie i pozwoli obsłużyć rosnący ruch towarowy na trasie UE–Ukraina. Dzięki środkom KPO inwestycja zwiększy konkurencyjność polskiej logistyki w Europie – podkreśla Agnieszka Hipś, prezes CLIP Group S.A.
Setki nowych miejsc pracy w Zabrzu
Nowy obiekt będzie pełnił rolę strategicznego węzła transportowego. Przedsięwzięcie obejmuje budowę zaawansowanych instalacji przeładunkowych oraz rozbudowę infrastruktury torowej. To pozwoli na sprawniejszą obsługę pociągów i skrócenie czasu operacji logistycznych. Terminal umożliwi także sprawną wymianę towarów pomiędzy transportem drogowym i kolejowym, co przełoży się na zwiększenie przepustowości korytarza UE–Ukraina.
To inwestycja, która może wyraźnie wpłynąć na lokalną gospodarkę. Podczas budowy oraz w trakcie funkcjonowania terminala powstaną nowe miejsca pracy. Rozwój infrastruktury intermodalnej oznacza również większą atrakcyjność dla firm krajowych i zagranicznych, a Górny Śląsk zyska nowe zaplecze logistyczne o znaczeniu ponadregionalnym.
Terminal w Zabrzu ma szansę stać się jednym z kluczowych punktów w europejskim systemie transportowym. Jego działalność wzmocni pozycję Polski jako ważnego ogniwa na szlaku handlowym pomiędzy Unią Europejską a Ukrainą i otworzy drogę do rozwoju całego sektora logistycznego w regionie.