Nowe połączenie kolejowe połączy Gliwice z Katowicami. Zyskają mieszkańcy Zabrza i Rudy Śląskiej

i

Autor: PK PLK

Wiadomości

Nowe połączenie kolejowe połączy Gliwice z Katowicami. Zyskają mieszkańcy Zabrza i Rudy Śląskiej

PKP PLK podpisały już umowę na realizację prac w ramach projektu zakładającego przebudowę linii kolejowej nr 141 i dostosowanie jej do obsługi ruchu pasażerskiego. Linia połączy Gliwice i Katowice, a Ruda Śląska i Zabrze zyskają alternatywne połączenie kolejowe. Inwestycja ma być gotowa za pięć lat.

Nowe połączenie kolejowe Gliwic z Katowicami

Mieszkańcy Gliwic, Zabrza i Rudy Śląskiej będą mieć nowe połączenie kolejowe z Katowicami. Linia kolejowa nr 141, która do tej pory wykorzystywana była w ruchu towarowym, po blisko 30 latach ma zostać przystosowana również do obsługi pasażerów. Jeszcze w latach 90 XX. pasażerowie mogli korzystać z połączenia kolejowego z Gliwic do katowickiej stacji Ligota.

Linia nr 141 łącząca Gliwice i Katowice ma ostać przebudowana i uzupełniona o nowe przystanki. Dzięki inwestycji alternatywne połączenie kolejowe zyskają m.in. mieszkańcy Zabrza i Rudy Śląskiej.

Modernizacja ma objąć 20 km linii kolejowej, dzięki czemu pociągi będą mogły jeździć z prędkością do 120 km/h. Linia przebiegać będzie przez peryferyjne dzielnice - w Zabrzu przez Makoszowy, a w Rudzie Śląskiej przez Kochłowice. W ramach inwestycji wybudowanych lub odtworzonych zostanie siedem przystanków: Zabrze w rejonie ul. Opawskiej, Zabrze Makoszowy, Ruda Bielszowice, Ruda Halemba, Ruda Wirek, Ruda Kochłowice i Chorzów Hajduki.

Przetarg na realizację prac ogłoszono w lipcu 2023 roku. Wykonawcy mogli składać oferty do grudnia ubiegło roku. Wpłynęło 10 ofert, a jedynym kryterium była cena. Do realizacji prac wybrano firmę TORKOL Sp. z o. o. z Tychów. Jak poinformowało PKP PLK, została już podpisana umowa z wykonawcą na realizację prac projektowych i budowlanych w ramach zadania "Przygotowanie alternatywnego połączenia aglomeracyjnego Gliwice - Ruda Kochłowice - Katowice liniami kolejowymi nr 141 na odcinku Gliwice - Ruda Kochłowice, 164 na odcinku Ruda Kochłowice - Hajduki i 651 Hajduki – Gottwald".

Wartość inwestycji to ok. 350 mln zł netto. Inwestycja ma zostać zrealizowana w przeciągu pięciu lat od 2024 do 2029 roku. Zadanie jest realizowane dzięki Rządowemu Programowi Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 r.

Z historycznej hali peronowej w Bytomiu znów odjeżdżają pociągi. Zobacz zdjęcia