Nowe oznakowanie na lotnisku Katowice-Pyrzowice. Powodem zmiana bieguna magnetycznego Ziemi

Lotnisko Katowice-Pyrzowice zmieniło oznaczenie na jednej z dróg startowych. Powodem zmian jest przesunięcie się bieguna magnetycznego Ziemi. Ostatnia taka sytuacja w Polsce miała miejsce 11 lat temu.

Nowe oznaczenia pojawiły się na katowickich drogach startowych. Na wschodnim końcu drogi jeszcze do niedawna widniały cyfry 2 i 7, a na zachodnim 0 i 9. Tych cyfr więcej już nie zobaczymy, ich miejsce zajęły nowe, a wszystko to na skutek zmian bieguna magnetycznego Ziemi.

Nowe oznakowanie na lotnisku w Pyrzowicach

Cyfry 26 i 08 są nowymi oznaczeniami na drogach startowych na katowickim lotnisku w Pyrzowicach. Ostatni raz w Polsce podobny proces wykonano w 2011 roku na dwóch poznańskich lotniskach – wojskowych Krzesinach, oraz cywilnej Ławicy,

Pracownicy katowickiego lotniska wyjaśniają w jaki sposób powstają dwucyfrowe znaki identyfikacyjne na drogach startowych: „Musimy określić azymuty magnetyczne osi drogi startowej, czyli kąt między północną częścią południka magnetycznego a danym kierunkiem poziomym osi drogi startowej. „Na oko” możemy to zrobić za pomocą kompasu, ale my oczywiście korzystamy z pomocy geodetów”.

Oznakowanie identyfikacji drogi startowej nie są wartościami nadanymi raz na zawsze. Jest tak dlatego, że igła kompasu nie ustawia się względem północy geograficznej tylko magnetycznej, a biegun magnetyczny Ziemi stale się zmienia.  W konsekwencji może dojść do sytuacji, w której oznakowanie identyfikacji drogi startowej z czasem przestają się pokrywać z rzeczywistym wskazaniem kierunku magnetycznego. Dlatego Międzynarodowa Organizacja Lotnictwa Cywilnego nakazuje wszystkim lotniskom, aby raz na pięć lat przeprowadzały badania porównujące oznakowanie identyfikacji drogi startowej z ich rzeczywistym azymutem magnetycznym – informuje Piotr Adamczyk z katowickiego lotniska.

Matematyczne wyjaśnienie zmian na lotnisku

Jak wyjaśnia Piotr Adamczyk: W 2017 roku azymut magnetyczny osi drogi startowej dla kierunku lądowania od zachodu, czyli od strony Tarnowskich Gór wynosił 265°09’, a dla kierunku lądowania od wschodu, czyli od Siewierza 85°06’. Przeprowadźmy dwa proste działania:

  • 85,06/10 = 8,506 – wynik zaokrąglamy, co daje nam 9. Pamiętając o tym, że oznaczenie tożsamości progu drogi startowe musi być liczbą dwucyfrową, dlatego przed dziewiątkę wstawiamy zero, co daje nam 09.
  • 265,09/10 = 26,509 – po zaokrągleniu otrzymujemy dwucyfrową wartość 27.

W marcu 2022 roku, zgodnie z przepisami, przeprowadziliśmy kolejną walidację azymutów magnetycznych osi drogi startowej. Dla kierunku lądowania od zachodu uzyskaliśmy wynik 264°39’, a dla kierunku lądowania od wschodu 84°36’.

  • 84,36/10 = 8,436 – wynik zaokrąglamy i uzyskujemy 8. Pamiętając o tym, że oznaczenie tożsamości progu drogi startowe musi być liczbą dwucyfrową, więc przed ósemką wstawiamy zero, co daje nam 08.
  • 264,39/10 = 26,439 – po zaokrągleniu otrzymujemy dwucyfrową wartość 26.