Nie tylko estakada w Chorzowie. Wiadukt w Bytomiu jest w opłakanym stanie. Konieczne jest wzmocnienie

i

Autor: UM Bytom

Bytom

Nie tylko estakada w Chorzowie. Wiadukt w Bytomiu jest w opłakanym stanie. Konieczne jest wzmocnienie

2025-06-05 15:50

Zły stan techniczny wiaduktu na DW911 w Bytomiu wymaga natychmiastowego działania. Miejski Zarząd Dróg i Mostów zlecił budowę tymczasowej podpory, która ma zabezpieczyć obiekt do czasu kompleksowej przebudowy. Kierowcy muszą liczyć się z utrudnieniami w ruchu.

Estakada w Chorzowie grozi katastrofą budowlaną

Decyzja o wyłączeniu z użytkowania estakady w Chorzowie, podjęta 2 czerwca, była szokiem dla mieszkańców regionu. Bezpośrednie zagrożenie dla życia i zdrowia, wynikające z fatalnego stanu technicznego konstrukcji, wymusiło zamknięcie nie tylko samej drogi, ale również terenu pod nią. Ekspertyzy nie pozostawiały złudzeń, a ryzyko katastrofy budowlanej jest realne.

Remont wiaduktu na DW911 w Bytomiu. Będą utrudnienia

Pilnej interwencji wymaga też wiadukt w ciągu DW911 w Bytomiu (al. Jana Pawła II) Przeprowadzone ekspertyzy techniczne oraz regularne przeglądy kontrolne jednoznacznie wskazują na jego zły stan techniczny. Konieczna jest kompleksowa przebudowa, ale najpierw wiadukt zostanie wzmocniony.

Trwają już prace mające na celu zabezpieczenie wiaduktu nad ul. Siemianowicką. Miejski Zarząd Dróg i Mostów zlecił budowę tymczasowej podpory po wschodniej stronie wiaduktu, która ma zabezpieczyć obiekt do czasu właściwej przebudowy.

- Wykonanie tymczasowej podpory jest absolutnie konieczne, aby zachować nośność wiaduktu i, co równie istotne, umożliwić dalszy, bezpieczny ruch pociągów kursujących pod nim - tłumaczy Michał Bieda, zastępca prezydenta Bytomia. - Niestety, stan techniczny obiektu systematycznie się pogarsza, dlatego Miejski Zarząd Dróg i Mostów niezwłocznie ogłosił postępowanie przetargowe na podparcie wiaduktu - dodaje wiceprezydent.

Miejski Zarząd Dróg i Mostów już 30 maja ogłosił postępowanie mające na celu wyłonienie wykonawcy tymczasowego zabezpieczenia. Firma, która wygra przetarg, będzie odpowiedzialna za szereg skomplikowanych prac. W planach jest między innymi wykonanie specjalnych klatek podpierających, precyzyjne uniesienie przęseł wiaduktu przy użyciu siłowników, a następnie podparcie ich na solidnych stalowych profilach. Dodatkowo wykonawca będzie musiał uzupełnić ewentualne braki w rurach spustowych systemu odwodnienia, co ma zapobiec dalszej degradacji konstrukcji przez wodę.

Realizacja prac będzie wiązała się z wprowadzeniem tymczasowej zmiany organizacji ruchu w rejonie wiaduktu na alei Jana Pawła II. Choć szczegóły nie są jeszcze znane, kierowcy powinni przygotować się na możliwe utrudnienia w ciągu najbliższych tygodni. W grę wchodzą zwężenia jezdni lub nawet całkowite zamknięcie wiaduktu.

W planach gruntowna przebudowa wiaduktu

Tymczasowa podpora to jedynie rozwiązanie doraźne. Docelowo wiadukt musi przejść gruntowną przebudowę, jednak ta będzie możliwa dopiero po przygotowaniu niezbędnej dokumentacji i pozyskaniu dofinansowania.

- Stale weryfikujemy stan techniczny obiektów mostowych na terenie Bytomia. Kiedy zachodzi taka potrzeba, remontujemy je, starając się pozyskiwać na ten cel środki zewnętrzne, ponieważ koszty takich prac są zazwyczaj bardzo wysokie - wyjaśnił Michał Bieda.

Według wstępnych szacunków Miejskiego Zarządu Dróg i Mostów inwestycja ta pochłonie około 33 milionów złotych. Miasto aktywnie poszukuje źródeł finansowania tak kosztownego przedsięwzięcia. Pierwszym krokiem było pozyskanie pół miliona złotych z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii na wykonanie niezbędnej dokumentacji projektowej.

- Realizacja samego projektu, wraz ze wszystkimi niezbędnymi uzgodnieniami, może potrwać około roku - precyzuje wiceprezydent Bieda.

Jak czytamy w komunikacie Urzędu Miasta w Bytomiu, stan techniczny wiaduktu jest na bieżąco monitorowany nie tylko przez MZDiM, ale także przez Wojewódzki Inspektorat Nadzoru Budowlanego, który wydał swoje zalecenia w tej sprawie.

Śląsk Radio ESKA Google News