Kolej Wąskotorowa w Bytomiu jest najstarszą nieprzerwanie czynną koleją wąskotorową na świecie. Jeździ z sukcesami od 1853 roku! 450 koni mechanicznych - tyle mocy posiadają lokomotywy Lxd2 z silnikiem Maybacha - główny koń pociągowy wąskotorówki na Górnym Śląsku.
– Cieszymy się, że coraz więcej osób nas odwiedza na Szlaku Zabytków Techniki. Takim wynikiem, jaki osiągnęliśmy w ubiegłym roku nie może pochwalić się żadna inna kolej wąskotorowa w Polsce – podkreśla Karol Majcherczyk ze Stowarzyszenia Górnośląskich Kolei Wąskotorowych.
Kolej wąskotorowa w Bytomiu. Zobaczcie wideo
Przedstawiciel GKW przypomina, że w minionym roku – oprócz codziennych prac utrzymaniowych – udało się zrealizować kilka większych rzeczy, m.in. wydłużono skład o dwa zamknięte wagony pasażerskie z drzwiami, oknami i oświetleniem, a więc doskonałe na dni chłodniejsze i deszczowe.
– Udało nam się pozyskać parowóz typu T49 Ryś z 1950 roku, unikatową cysternę zbudowaną w 1927 roku oraz węglarkę z lat 40. XX wieku. – Wierzymy, że rok 2020 będzie dla nas równie dobry. Chcemy też, żeby podróż z nami była bardziej komfortowa, więc oddamy do użytku kolejny wagon pasażerski. Planujemy też uruchomienie parowozu T49 Ryś – zapowiada Karol Majcherczyk.
Długość linii kolejowej to 21 kilometrów. Podróż zaczyna się z miasta Bytom do Miasteczka Śląskiego przez Tarnowskie Góry. W każdą pierwszą niedzielę miesiąca, począwszy od lutego będzie można skorzystać z nie lada gratki. Będziemy mogli zwiedzić z przewodnikiem stację bytomskiej wąskotorówki. Choć to oczywiście nie jedyne atrakcje jakie czekają turystów.