Najkrótsze linie tramwajowe na Śląsku. Podróż nimi to czasem krótki spacer

i

Autor: archiwum

KOMUNIKACJA MIEJSKA

Najkrótsze linie tramwajowe na Śląsku. Podróż nimi jest jak krótki spacer po mieście

Zarząd Transportu Metropolitalnego dysponuje trzydziestoma liniami tramwajowymi. Trasa w większości z nich ma kilkanaście kilometrów. Są jednak takie, które znacznie odbiegają od średniej. Sprawdziliśmy, podróż którymi trwa najkrócej.

Mieszkańcy województwa śląskiego mogą korzystać z szerokiego wachlarza linii tramwajowych i ich tras. Po torach jeżdżą linie 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 21, 22, 23, 24, 25, 27, 28, 30, 37, 38, 40, 41, 46, 49. Najdłuższa z nich ma prawie 23 kilometry. Jest to tramwaj nr 21, którego trasa wynosi dokładnie 22,85 km długości. Kursuje między przystankami Milowice Pętla a Tworzeń Huta Katowice. Na swojej trasie ma 54 przystanki.

Jak w porównaniu z nią wypadają te najkrótsze? Sprawdź w GALERII

Od kiedy Śląsk jeździ tramwajami?

Umowę na uruchomienie pierwszej linii tramwajowej na terenie Górnego Śląska podpisano w 1892 roku. Miała ona przebiegać przez Gliwice, Zabrze, Chebzie (Ruda Śląska), Królewską Hutę (Chorzów), Bytom oraz Piekary Śląskie. Ostatecznie dwa lata później uruchomiono tylko odcinek wyznaczonej trasy.

Linia przebiegała na trasie Piekary Niemieckie – Szarlej – Bytom. Kolejny nowy odcinek (Gliwice – Zabrze) został otwarty trzy miesiące później. Obydwa odcinki połączono 30 grudnia trasą Zabrze – Bytom przez Chebzie, Królewską Hutę i Łagiewniki. Linia ta liczyła łącznie 34,5 km długości. Później, z biegiem lat, w 1898 w Śląskiem działy już cztery linie tramwajowe. Na początku XX wieku podjęto decyzję o budowie linii także w Zagłębiu. Choć I Wojna Światowa przerwała inwestycję, to nowe odcinki oddano do użytku w 1928 r.

Proces powstawania nowych tras linii tramwajowych trwał do lat 70., kiedy to rozpoczęła się pierwsza większa fala likwidacji. Do 1989 r. ruch tramwajowy zawieszono na kilku trasach. Kolejne likwidacje miały miejsce na początku XXI w. Wtedy z rozkładu zniknęła m.in. linia nr 8 pomiędzy Bytomiem a pętlą w Dąbrówce Wielkiej (Piekary Śląskie).