Wiemy, kto wybuduje obwodnicę Pradeł
W przetargu na budowę obwodnicy Pradeł złożono piętnaście ofert. Najkorzystniejsza pochodziła od firmy NDI z Sopotu, która zaoferowała wykonanie inwestycji za 64,9 mln zł. Jeśli do 18 października nie wpłyną żadne odwołania, w grudniu br. z zostanie podpisana umowa z wykonawcą.
Program Inwestycji został podpisany i zatwierdzony w maju 2020 roku. Pół roku później podpisano umowę na wykonanie kompleksowej dokumentacji. We wrześniu 2022 roku do Wojewody Śląskiego złożono wniosek o wydanie decyzji ZRID. Pozytywną decyzję wydano w marcu 2024 roku, a już 24 maja ogłoszono przetarg na realizację trasy.
Obwodnica Pradeł jest już drugą obwodnicą, która powstanie w województwie śląskim w ramach Programu budowy 100 obwodnic. 11 października podpisana ma zostać umowa na budowę obwodnicy sąsiednich Kroczyc na DK78.
Polecany artykuł:
Obwodnica Pradeł coraz bliżej
Nowa obwodnica będzie częścią DK78 na odcinku Siewierz - Szczekociny, do którego zalicza się obwodnice miejscowości: Poręba i Zawiercie, Kroczyce, Pradła oraz Szczekociny. Trasa ma wyprowadzić ruch tranzytowy poza miejscowość i poprawić bezpieczeństwo.
- Po jej oddaniu do ruchu poprawi się przepustowość odcinka oraz skróci czas przejazdu z aglomeracji śląskiej w kierunku Kielc. Zmniejszeniu ulegnie udział w ruchu pojazdów ciężkich w miejscowościach, a tym samym obniży się emisja szkodliwych substancji dla środowiska. Poprawi to komfort życia osób mieszkających w bezpośrednim sąsiedztwie obecnej DK78 - czytamy w komunikacie Generalnej Dyrekcj iDróg Krajowych i Autorstrad - oddział Katowice.
Jezdnia na trasie DK78 jest aktualnie w złym stanie technicznym oraz wymaga dostosowania do przenoszenia obciążeń 11,5 tony/oś oraz poprawy stanu technicznego jezdni drogi.
- Obecnie zużycie drogi osiągnęło poziom, w którym realizacja zabiegów doraźnych jest nieuzasadniona - informuje GDDKiA w Katowicach.
Nowa obwodnica Pradeł będzie miała 2,3 km długości. Będzie północnym obejściem miejscowości, realizowanym po nowym śladzie jako jednojezdniowa droga z dwoma pasami ruchu. W ramach inwestycji wybudowana zostanie droga dostosowana do przenoszenia obciążenia o nacisku 11,5 tony/oś, przebudowany zostanie istniejący 1,2-kilometrowy odcinek DK78. W planach jest również budowa jezdni dodatkowych dla obsługi przyległego terenu oraz skrzyżowania o ruchu okrężnym typu rondo.
- Do najważniejszych obiektów inżynierskich, które zrealizujemy w ramach tego zadania należą wiadukt drogowy nad drogą wojewódzką DW794, most nad rzeką Krztynia wraz ze szlakiem migracji zwierząt oraz drogą dojazdową, przejście zwierząt dużych i małych nad DK78 - czytamy w komunikacie GDDKiA.
Dodatkowo w ramach inwestycji powstaną również drogi dojazdowe, ciągi piesze, pieszo-rowerowe, obustronne zatoki do kontroli pojazdów, zjazdy, kanały technologiczne, oświetlenie drogowe oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.