Obwodnice kolejno: Kroczyc, Pradeł oraz Szczekocin i Goleniów będą kontynuacją powstającej już obwodnicy Poręby i Zawiercia w ciągu DK78. Poprowadzone będą po nowym śladzie, wytyczonym na niezurbanizowanym terenie, na którym głównie znajdują się pola uprawne - jako droga główna ruchu przyspieszonego o przekroju jednojezdniowym, złożonym z dwóch pasów ruchu.
O ogłoszeniu przetargu na obwodnicę Pradeł o długości ok. 2,4 km poinformował w piątek rzecznik katowickiego oddziału Dyrekcji Marek Prusak. Wcześniej, w marcu br., GDDKiA uzyskała u wojewody śląskiego decyzję o Zgodzie na Realizację Inwestycji Drogowej. Po podpisaniu przez ministra infrastruktury aneksu do Programu Inwestycji mógł ruszyć przetarg.
Termin składania ofert wyznaczono na 3 lipca br., a o wyborze najkorzystniejszej zadecyduje cena. Roboty budowalne wraz z uzyskaniem decyzji na użytkowanie powinny zostać ukończone w terminie nie dłuższym, niż 18 miesięcy od daty zawarcia umowy (bez okresów zimowych).
Obwodnica Pradeł będzie kolejnym elementem blisko 50 km nowego przebiegu DK78 pomiędzy Siewierzem i Szczekocinami. Będzie kontynuacją obwodnicy Poręby i Zawiercia, której pierwszy etap jest w realizacji, a dla drugiego etapu na początku maja br. wybrano wykonawcę (Polaqua z ceną ponad 234 mln zł) oraz obwodnicy Kroczyc, której będzie przedłużeniem.
Ogłoszenie przetargu dla budowy obwodnicy Szczekocin i Goleniów w ciągu DK78 zaplanowano w IV kw. 2024 r., a jej realizację w latach 2025-27. W efekcie tych wszystkich działań do 2027 r. GDDKiA przebuduje lub wybuduje w nowym śladzie prawie 55 km DK78 we wschodniej części woj. śląskiego.