Katowice Airport inwestuje w przyszłość
Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA (GTL SA) systematycznie inwestuje w rozwój Katowice Airport. Rok temu spółka przedstawiła założenia najnowszego programu inwestycyjnego na lata 2024-2032, który pochłonie ok. 1,5 mld zł. Najważniejszym i najbardziej kosztownym projektem jest budowa głównego terminalu pasażerskiego.
Punktem wyjścia były prognozy przewozów, które wskazują na rosnący ruch pasażerski. Szacuje się, że już w 2026 roku z siatki połączeń katowickiego lotniska skorzysta 7,5 mln podróżnych, a granica 10 mln pasażerów zostanie przekroczona już w 2030 roku.
Obecnie trwające inwestycje na lotnisku Katowice Airport
Jaką przepustowość będzie miał główny terminal pasażerski?
Przetarg na wybór projektanta głównego terminalu pasażerskiego i infrastruktury towarzyszącej ogłoszono w październiku 2024 roku. W zakres inwestycji wchodzą:
- Budowa głównego terminalu pasażerskiego o przepustowości 10 mln podróżnych rocznie wraz z lotniczymi rękawami pasażerskimi
- Przebudowa i rozbudowa strefy airside (budowa płyty postojowej dla samolotów w rejonie terminalu głównego oraz przebudowa dróg kołowania Alfa, Echo2 i Echo3)
- Budowa centrum przesiadkowego
- Budowa tunelu łączącego główny terminal pasażerski ze stacją kolejową i centrum przesiadkowym.
- Połączenie projektu z drogą wojewódzką nr 913 oraz budowa drogi wewnętrznej i systemu parkingów
Terminal pasażerski zostanie połączony ze stacją "Pyrzowice Lotnisko" za pomocą tunelu o długości ok. 250-300 metrów. Pomiędzy stacją a terminalem powstanie centrum przesiadkowe dla autobusów komunikacji publicznej i autokarów dalekobieżnych.
Po zakończeniu pierwszego etapu budowy głównego terminalu pasażerskiego, w Katowice Airport będzie można w komfortowych warunkach obsługiwać 10 mln podróżnych rocznie. Terminal główny zostanie zaplanowany w taki sposób, że będzie możliwa jego dalsza modułowa rozbudowa na wschód. W pierwszym etapie obiekt będzie można rozbudować do przepustowości 12 mln podróżnych rocznie, w drugim do przepustowości 15 mln pasażerów – mówi w rozmowie z "ESKĄ" Piotr Adamczyk, rzecznik prasowy Katowice Airport.
Kiedy główny terminal pasażerski będzie gotowy?
Postępowanie przetargowe prowadzone jest w trybie dialogu konkurencyjnego. Spółka opublikowała ogłoszenie o zamówieniu, na które odpowiedzieli zainteresowani wykonawcy, składając wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Po ocenie wniosków wykonawcy zostaną zaproszeni do udziału w fazie negocjacyjnej dialogu. Negocjacje są zwykle rozbite na kilka odrębnych spotkań dotyczących głównych aspektów zamówienia, po czym następuje zaproszenie do składania ofert i finalny wybór najkorzystniejszej z nich.
Budowa głównego terminalu pasażerskiego wraz z infrastrukturą towarzyszącą to najważniejsza inwestycja w historii katowickiego lotniska (...) Bardzo zależy nam na tym, żeby projekt był doskonale przygotowany, dlatego w celu wyboru wykonawcy zdecydowaliśmy się na zastosowanie trybu dialogu konkurencyjnego, w którym proces udzielenia zamówienia oparty jest o negocjacje z potencjalnymi wykonawcami, zaś samego zamówienia udziela się nie tylko na podstawie ceny czy też kosztów, ale także kryteriów związanych z doświadczeniem – mówi Artur Tomasik, prezes Zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA.
Wnioski o udział w dialogu konkurencyjnym złożyło 15 firm i konsorcjów, zarówno z Polski, jak i zagranicy. Do kolejnego etapu przejdzie maksymalnie 8 firm.
– Wykonawcę projektu głównego terminalu poznamy pod koniec 2025 roku. Aktualnie terminal główny planujemy oddać do użytku w 2030 roku – dodaje rzecznik w rozmowie z "ESKĄ".