Lotnisko Katowice Airport się rozbudowuje. Efekty już widać z powietrza

2025-09-09 13:37

Port Lotniczy Katowice w Pyrzowicach realizuje największy program rozwoju w historii. Kluczowa jest budowa multimodalnego węzła przeładunkowego towarów i paliw opartego o bocznicę kolejową. Inwestycja za 120 mln zł ma uczynić z Katowic ważny węzeł logistyczny w Europie.

Katowice Airport inwestuje w przyszłość. Powstaje multimodalny węzeł przeładunkowy

Port Lotniczy Katowice w Pyrzowicach przechodzi prawdziwą transformację. Trwa największy w historii portu program rozwoju infrastruktury, którego realizacja zaplanowana jest aż do 2032 roku. Inwestycja ta umocni pozycję Katowice Airport jako ważnego węzła logistycznego w Europie, co przełoży się na rozwój gospodarczy regionu i kraju.

Co to jest multimodalny węzeł przeładunkowy i dlaczego jest tak ważny?

Sercem programu rozwojowego jest budowa multimodalnego węzła przeładunkowego towarów i paliw, który powstaje w oparciu o infrastrukturę kolejową. Nowy terminal cargo i zaplecze paliwowe budowane są w południowo-wschodniej części lotniska, na terenie dawnej bazy paliwowej, która została zrekultywowana w 2019 roku.

Kluczowym elementem inwestycji jest bocznica kolejowa, która połączy teren portu z linią kolejową nr 182 (Zawiercie–Tarnowskie Góry), aktualnie rewitalizowaną przez PKP PLK. Powstanie również specjalne torowisko przeładunkowe, składające się z trzech torów odstawczych o długości około 300 metrów każdy.

Dzięki temu możliwy będzie przeładunek towarów i paliw bezpośrednio między pociągami, cysternami a infrastrukturą lotniskową, co znacząco zwiększy efektywność transportową i logistyczną portu.

Zobacz zdjęcia

Nowoczesna stacja paliwowa – serce multimodalnego węzła w Pyrzowicach

Integralną częścią projektu jest budowa nowej stacji paliwowej, wyposażonej w trzy do czterech zbiorników o pojemności 1000 m³ każdy. Zbiorniki te będą mogły obsługiwać zarówno tradycyjne paliwa lotnicze, jak i nowoczesne paliwa alternatywne typu SAF (Sustainable Aviation Fuel). Paliwo dostarczane koleją będzie przeładowywane do autocystern, które z kolei będą rozwozić je do stanowisk tankowania samolotów znajdujących się w strefie operacyjnej lotniska.

Inwestycja o strategicznym znaczeniu militarnym dla NATO i UE

Realizacja inwestycji ma charakter nie tylko cywilny, ale także wojskowy – węzeł zaprojektowano zgodnie z wymogami interoperacyjności NATO i UE, umożliwiając sprawne wsparcie mobilności wojskowej. To szczególnie istotne w kontekście geopolitycznym.

Po rosyjskiej inwazji na Ukrainę w 2022 roku, katowickie lotnisko pełniło kluczową rolę w dostarczaniu pomocy humanitarnej i materiałowej. Nowa infrastruktura pozwoli w przyszłości jeszcze skuteczniej wspierać działania z zakresu mobilności wojskowej w ramach Unii Europejskiej.

Śląsk Radio ESKA Google News

Kto odpowiada za realizację tej gigantycznej inwestycji?

Aktualnie największą inwestycją realizowaną w KTW w ramach programu rozwoju infrastruktury na lata 2024-2032, jest budowa multimodalnego węzła przeładunku towarów i paliw w oparciu o bocznicę kolejową. To projekt o wartości 120 mln zł netto, który współfinansuje Unia Europejska kwotą ponad 10 mln € w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) 2021-2027 Military Mobility. Wykonawcą robót budowlanych jest konsorcjum firm Mostostal Kraków i Budimex S.A.

Quiz. Rozpoznasz lotnisko po kodzie?
Pytanie 1 z 10
Lotnisko oznaczone symbolem LUZ znajduje się