Katowice Airport inwestuje w przyszłość. Powstaje multimodalny węzeł przeładunkowy
Port Lotniczy Katowice w Pyrzowicach przechodzi prawdziwą transformację. Trwa największy w historii portu program rozwoju infrastruktury, którego realizacja zaplanowana jest aż do 2032 roku. Inwestycja ta umocni pozycję Katowice Airport jako ważnego węzła logistycznego w Europie, co przełoży się na rozwój gospodarczy regionu i kraju.
Jak informuje Piotr Adamczyk, rzecznik prasowy lotniska Katowice Airport,
Inwestycja współfinansowana jest ze środków Unii Europejskiej. Całkowity koszt przedsięwzięcia to 120 mln zł netto, z czego 10,09 mln euro stanowi dofinansowanie unijne - mówi Piotr Adamczyk, rzecznik prasowy lotniska Katowice Airport w Pyrzowicach.
Co to jest multimodalny węzeł przeładunkowy?
Sercem programu rozwojowego jest budowa multimodalnego węzła przeładunkowego towarów i paliw, który powstaje w oparciu o infrastrukturę kolejową. Nowy terminal cargo i zaplecze paliwowe budowane są w południowo-wschodniej części lotniska, na terenie dawnej bazy paliwowej, która została zrekultywowana w 2019 roku.
Kluczowym elementem inwestycji jest bocznica kolejowa, która połączy teren portu z linią kolejową nr 182 (Zawiercie–Tarnowskie Góry), aktualnie rewitalizowaną przez PKP PLK. Powstanie również specjalne torowisko przeładunkowe, składające się z trzech torów odstawczych o długości około 300 metrów każdy.
Dzięki temu możliwy będzie przeładunek towarów i paliw bezpośrednio między pociągami, cysternami a infrastrukturą lotniskową, co znacząco zwiększy efektywność transportową i logistyczną portu.
Nowoczesna stacja paliwowa – kluczowy element inwestycji
Integralną częścią projektu jest budowa nowej stacji paliwowej, wyposażonej w trzy do czterech zbiorników o pojemności 1000 m³ każdy. Zbiorniki te będą mogły obsługiwać zarówno tradycyjne paliwa lotnicze, jak i nowoczesne paliwa alternatywne typu SAF (Sustainable Aviation Fuel). Paliwo dostarczane koleją będzie przeładowywane do autocystern, które z kolei będą rozwozić je do stanowisk tankowania samolotów znajdujących się w strefie operacyjnej lotniska.
Zobacz zdjęcia
Inwestycja o znaczeniu militarnym
Realizacja inwestycji ma charakter nie tylko cywilny, ale także wojskowy – węzeł zaprojektowano zgodnie z wymogami interoperacyjności NATO i UE, umożliwiając sprawne wsparcie mobilności wojskowej. To szczególnie istotne w kontekście geopolitycznym.
Po rosyjskiej inwazji na Ukrainę w 2022 roku, katowickie lotnisko pełniło kluczową rolę w dostarczaniu pomocy humanitarnej i materiałowej. Nowa infrastruktura pozwoli w przyszłości jeszcze skuteczniej wspierać działania z zakresu mobilności wojskowej w ramach Unii Europejskiej.

Kiedy koniec budowy i kto jest wykonawcą?
Wartość inwestycji szacowana jest na około 120 milionów złotych netto, z czego 10,09 miliona euro (czyli około 50 milionów złotych) stanowi dofinansowanie unijne. Umowa na realizację przedsięwzięcia została podpisana 24 lipca 2024 roku przez Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA – zarządcę lotniska – oraz konsorcjum firm Mostostal Kraków i Budimex SA, które odpowiadają za wykonawstwo. Zakończenie budowy przewidziane jest na koniec czerwca 2026 roku.
Katowice liderem w regionie
Budowa multimodalnego węzła przeładunkowego to nie tylko element unowocześnienia katowickiego portu, ale także strategiczna inwestycja o znaczeniu europejskim. Katowice staną się jedynym regionalnym lotniskiem w Polsce dysponującym pełną infrastrukturą kolejową do przeładunku towarów i paliw bezpośrednio na terenie portu lotniczego.