Kolejne wiadukty do remontu. Co to oznacza?
W środę 25 września oraz w poniedziałek 30 września rozpoczną się remonty dwóch kolejnych wiaduktów w centrum Katowic. Chodzi o wiadukty nad ul. Graniczną oraz nad ul. Kłodnicką. Pierwotnie wiadukt nad ul. Graniczną miał być zamknięty 16 września, ale miasto dogadało się z inwestorem - PKP PLK, aby przesuną termin rozpoczęcia inwestycji w tym miejscu. To dało troszkę więcej czasu na dopięcie organizacji ruchu w rejonie Granicznej, jak również i ul. Kłodzkiej.
I na ten moment przygotował się... Zarząd Transportu Metropolitalnego, który właśnie poinformował o nowej organizacji komunikacji pasażerskiej.
W momencie zamknięcia wiaduktu w ciągu ul. Granicznej i związanym z tym wyłączeniem możliwości przejazdu oraz przejścia pieszego pod mostem kolejowym zostanie uruchomiona nowa, tymczasowa linia dowozowa Z210 - informuje ZTM.
Linia autobusowa będzie kursować na trasie Katowice Sądowa – Os. Paderewskiego Sikorskiego – Katowice Sądowa. Dzięki temu linia będzie umożliwiać dojazdy i przesiadki na inne linie komunikacji miejskiej. - Aby linia ta była jeszcze bardziej dostępna i lepiej skomunikowana zostaną uruchomione dwa, nowe, tymczasowe przystanki - Os. Paderewskiego Krasińskiego oraz Os. Paderewskiego Sikorskiego - czytamy w komunikacie prasowym.
Remont wiaduktu nad ul. Kłodnicką w Katowicach. Oto, co czeka pasażerów
W poniedziałek 30 września zmieni się organizacja transportu publicznego w związku z rozpoczęciem remontu wiaduktu na ul. Kłodnickiej. W tym przypadku zmiany obejmą trzy linie autobusowe – 13, 51 i 913.
- Linia nr 13 będzie kursować na skróconej trasie do przystanku Ligota Dworzec PKP pomijając Brynów Centrum Przesiadkowe,
- Linia nr 51 będzie kursować na obecnej trasie Osiedle Tysiąclecia – Brynów Centrum Przesiadkowe – Ligota Akademiki,
- Linia nr 913 będzie kursować na trasie Panewniki Owsiana – Ligota – Brynów Centrum Przesiadkowe.
Dodatkowo linia 51 i 913 będą dodatkowo skierowane na trasę objazdową przez ul. Kościuszki, ul. Armii Krajowej i Piotrowicką.
Zostanie także uruchomiona tymczasowa linia Z-13, która będzie jeździć na trasie Brynów Centrum Przesiadkowe - ul. Kłodnicka - ul. Kolejowa - ul. Kościuszki - Brynów Centrum Przesiadkowe.
ZTM gotowe na zmiany, a miasto Katowice?
Wiadomo już, jak będzie kursować komunikacja miejska, choć to pewnie będzie początkowo oznaczało chaos wśród pasażerów. A jak będzie wyglądał ruch drogowy na wspomnianych ulicach i pod wiaduktami? Jeśli chodzi o ul. Graniczną i tamtejszy wiadukt, droga pod obiektem ma zostać zamknięta. Objazdy będą wyznaczone przez ul. Damrota i ul. Francuską, których przepustowość jest bardzo niska, więc można się spodziewać bardzo dużych zatorów.
Piesi - jak radzi PKP PLK, skorzystają z przejść przy ul. Paderewskiego i Damrota, a po demontażu obiektu znów będą mogli poruszać się wyznaczonym przejściem na ul. Granicznej. Wiadukt - jak zapowiada PKP PLK, główny inwestor wielkiej przebudowy linii kolejowych w Katowicach, będzie poszerzony i ma usprawnić przejazd pod nim. Dodatkowo ma tam powstać ścieżka rowerowa.
Ruch samochodów zostanie zamknięty również pod wiaduktem na ul. Klodnickiej, a na czas prac rozbiórkowych – także dla pieszego. - W miejscu wiaduktu znajdującego się przy stacji Katowice Ligota powstanie nowa konstrukcja z poszerzonymi obustronnie chodnikami dla pieszych, ścieżką rowerową oraz większym prześwitem między drogą a obiektem, co wyeliminuje ograniczenie wysokości dla samochodów - informuje PKP PLK.
Wielka inwestycja PKP w Katowicach potrwa cztery lata
Pierwszy etap gigantycznego remontu wiaduktów w centrum miasta rozpoczął się 9 września. Firma Torpol przez cztery najbliższe lata ma zbudować dodatkowe tory od Szopienic, przez centrum Katowic, aż do Piotrowic. W ramach inwestycji powstaną także nowe przystanki: Katowice Akademia, Katowice Uniwersytet oraz Katowice Kokociniec, zaś pozostałe przystanki zostaną przebudowane, a ten w Brynowie przeniesiony bliżej autostrady A4.
Inwestycja wpisuje się w modernizację linii kolejowej E 65 na odcinkach Będzin – Katowice Piotrowice, Tychy – most Wisła (Goczałkowice) oraz Zabrzeg – Zebrzydowice. Jej wartość całkowita wynosi ok. 7 mld zł.