Kiedy rozpocznie się remont wiaduktów w Katowicach?
We wtorek, 10 września informowaliśmy o prowadzonych negocjacjach pomiędzy katowickim magistratem a PKP PLK. Urząd miasta posługując się wieloma argumentami próbował przekonać spółkę do odroczenia rozpoczęcia większości zapowiadanych remontów wiaduktów w centrum miasta.
Choć remont, czyli wyburzenie i budowa od nowa, pierwszego z wiaduktów rozpoczął się już 9 września, w związku z tym częściowo został zamknięty przejazd pod wiaduktem w ciągu ulicy Bagiennej. To remontem objętych zostanie jeszcze pięć kolejnych wiaduktów. Początkowo wyznaczono poniższe terminy:
- wiadukt kolejowy nad ul. Graniczną (planowane zamknięcie ruchu pod nim - 16 września)
- wiadukt kolejowy nad ul. Mikołowską (planowane zamknięcie ruchu pod nim - 23 września)
- wiadukt kolejowy nad ul. Kłodnicką w dzielnicy Ligota (planowane zamknięcie ruchu pod nim - 30 września)
- wiadukt kolejowy nad ul. Załęską (planowane zamknięcie ruchu pod nim - listopad)
- wiadukt kolejowy nad linią kolejową w okolicy ul. Przodowników (planowane zamknięcie ruchu pod nim - listopad)
Ostatecznie władzom Katowic udało przekonać się PKP PLK do opóźnienia rozpoczęcia remontów. Ruch pod wiaduktem kolejowym nad ul. Graniczną zostanie zamknięty 23 września, natomiast remont wiaduktu nad ul. Mikołowską rozpocznie się 7 października.
Terminy rozpoczęcia pozostałych remontów wiaduktów pozostają bez zmian.
Dlaczego wiadukty w Katowicach zostaną wyremontowane?
Pierwszy etap gigantycznego remontu wiaduktów w centrum miasta rozpoczął się 9 września. Firma Torpol przez cztery najbliższe lata ma zbudować dodatkowe tory od Szopienic, przez centrum Katowic, aż do Piotrowic. W ramach inwestycji powstaną także nowe przystanki: Katowice Akademia, Katowice Uniwersytet oraz Katowice Kokociniec, zaś pozostałe przystanki zostaną przebudowane, a ten w Brynowie przeniesiony bliżej autostrady A4.
Głównym powodem inwestycji jest chęć odseparowania ruch pociągów Kolei Śląskich od ruchu tranzytowego. Dzięki temu KŚ będą mogły zupełnie w inny sposób ułożyć siatkę połączeń. Przebudowa torów, jak powszechnie wiadomo, będzie się jednak wiązała z utrudnieniami w centrum stolicy województwa śląskiego.