W tegorocznej edycji budżetu obywatelskiego mieszkańców Katowic czeka duża zmiana. Prezydent Marcin Krupa zdecydował żeby z 30 mln złotych, które katowiczanie moga wydać na to co ich zdaniem w mieście jest potrzebne, 5 mln przeznaczyć na inwestycje związane z zielenią.
– Nasi mieszkańcy najlepiej wiedzą, czego potrzeba w ich otoczeniu. Dlatego w 2019 roku, realizując swoje zapowiedzi, podniosłem pulę budżetu obywatelskiego z 20 mln zł do 30 mln zł, by katowiczanie mieli realny wpływ na swoje otoczenie. Teraz przyszła pora na kolejny krok – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic. - W ostatnich miesiącach coraz częściej słyszałem od mieszkańców, że budżet obywatelski powinien w większym stopniu umożliwiać mieszkańcom zgłaszanie zielonych projektów. Uznałem, że warto podjąć takie działanie – dodaje prezydent.
Na etapie zgłaszania i weryfikacji wniosków, "zielony budżet" będzie bardzo podobny do klasycznego budżetu obywatelskiego, który w Katowicach działa już od lat.
- Katowiczanie będą mogli nadsyłać swoje projekty od początku kwietnia do 14 maja. Następnie projekty będą przechodziły przez weryfikację formalną i merytoryczną. W ostatnim etapie komisja złożona z urzędników i zewnętrznych ekspertów wybierze najciekawsze projekty, które zostaną zrealizowane w przyszłym roku - mówi Ewa Lipka, rzeczniczka katowickiego Urzędu Miasta.
Pula 5 milionów złotych została rozdzielona na zadania ogólnomiejskie i dzielnicowe. W pierwszym przypadku katowiczanie mają do wydania 1 mln złotych, w drugim 4 mln zł. Każda z 22 katowickich dzielnic otrzyma kwotę uzależnioną od liczby mieszkańców. Jednak mniejsze jednostki nie będą z tego powodu stratne.
- W ramach „Zielonego budżetu” będziemy mogli zgłaszać zadania takie jak: nasadzenia drzew i krzewów, rewitalizację małych skwerów, tworzenie łąk kwietnych czy też warsztaty edukacyjne w zakresie ochrony przyrody i ekologii – podkreśla prezydent Marcin Krupa.
Swoje pomysły będzie można zgłaszać na specjalnie przygotowanym formularzu, który należy dostarczyć osobiście do Wydziału Komunikacji Społecznej lub drogą elektroniczną: na Elektroniczną Skrzynkę Podawczą Urzędu Miasta Katowice lub mailowo na adres [email protected]. Informacje o poszczególnych wynikach weryfikacji oraz dane dotyczące procesu Zielonego Budżetu miasta Katowice dostępne będą na stronie bo.katowice.eu.
Kluczowe są jednak terminy:
- Zgłaszanie projektów zadań do Zielonego Budżetu - od 1 kwietnia do 14 maja 2020 r.
- I etap weryfikacji - do 1 czerwca 2020 r.
- Ogłoszenie wyników I etapu weryfikacji - do 15 czerwca 2020 r.
- II etap weryfikacji - do 14 sierpnia 2020 r.
- Ogłoszenie wyników II etapu weryfikacji - do 24 sierpnia 2020 r.
- Etap pracy Zespołu Oceniającego - do 18 września 2020 r.
- Ogłoszenie wyników pracy Zespołu Oceniającego oraz informacji o wyborze zadań do realizacji - do 29 września 2020 r.