W Katowicach spadła liczba wypadków
Wydział Transportu Urzędu Miasta Katowice podsumował poziom bezpieczeństwa na katowickich drogach w 2023 roku. Opracowanie powstało w oparciu o materiały z komendy wojewódzkiej w Katowicach. Z przedstawionych w środę, 7 lutego danych wynika, że w 2023 r. w Katowicach odnotowano 141 wypadków - to o 77 mniej w porównaniu z 2018 rokiem. W ubiegłym roku doszło do 5 wypadków śmiertelnych, podczas gdy w 2022 – do 9.
W Katowicach pomimo stale rosnącej liczby zarejestrowanych pojazdów odnotowujemy coraz mniej wypadków drogowych. Jest to szczególnie widoczne porównując statystyki na przestrzeni ostatnich 5 i 10 lat. Bardzo dobre efekty przynosi wprowadzenie strefy Tempo 30, w której, od momentu jej wdrożenia, liczba wypadków zmniejszyła się o blisko 73 proc. - wyjaśnił Marcin Krupa, prezydent Katowic.
W 141 wypadkach drogowych, do których doszło w 2023 roku, rannych zostało 160 osób – w obu przypadkach to najniższe sumy, od kiedy prowadzone są regularne analizy wypadkowości w Katowicach.
Strefa Tempo 30 przyczyniła się do spadku liczby wypadków?
W ostatnich dziesięciu latach liczba samochodów zarejestrowanych w Katowicach wzrosła o 40 proc., (pod koniec 2023 r. było ich 337 381). Przez miasto każdego dnia przejeżdża kilkadziesiąt tysięcy pojazdów trasami tranzytowymi.
Biorąc pod uwagę liczbę pojazdów w mieście, warto podkreślić 55-procentowy spadek liczby wypadków w ciągu ostatnich 10 lat. Oczywiście, dla zwiększenia liczby podróży środkami transportu publicznego i w efekcie ograniczenia ruchu indywidualnego, wybudowaliśmy centra przesiadkowe, budujemy nowe linie tramwajowe, wdrażamy ITS, czy też regularnie wymieniamy tabor autobusowy i tramwajowy - podkreślił Bogusław Lowak, naczelnik wydziału transportu.
Według lokalnych władz, za poziom bezpieczeństwa mają też wpływ inwestycje drogowe, jak przebudowa skrzyżowania Armii Krajowej i Kościuszki, czy węzła w Giszowcu, których głównym celem było oddzielenie ruchu tranzytowego od lokalnego.
Katowice wprowadzają też m.in. ograniczenia prędkości i inne rozwiązania uspokajające ruch, jednym z przykładów było zwężenie al. Korfantego pomiędzy Rynkiem a rondem im. Ziętka. W mieście wprowadzanie są udogodnienia dla pieszych i rowerzystów. Od 2015 r. powstało ponad 52 km infrastruktury dla rowerzystów.
Kluczowe dla bezpieczeństwa – według urzędników – było wprowadzenie w centrum miasta strefy Tempo 30, która decyzją prezydenta Krupy zaczęła obowiązywać w Katowicach w 2015 r. Na tym obszarze odnotowano w ubiegłym roku 6 wypadków drogowych, co oznacza blisko 73-procentowy spadek w stosunku do roku 2014, a więc ostatniego przed wprowadzeniem strefy. Liczba wypadków z udziałem pieszych i rowerzystów w Strefie zmniejszyła się z 19 do 2, a liczba rannych w tych wypadkach z 20 do 2.