Kolejny wzrost cen na A4 Katowice-Kraków. GDDKiA jest przeciwna
Od 1 kwietnia 2024 roku mają obowiązywać nowe stawki opłat za przejazd pojazdów na odcinku autostrady A4 pomiędzy Katowicami a Krakowem. Stalexport Autostrada Małopolska, czyli koncesjonariusz, zaplanował bowiem kolejne podwyżki dla kierowców.
Według planów posiadacze aut osobowych zapłacą 16 zł (a nie 15 zł), z kolei kierowcy aut pozostałych kategorii 49 zł (zamiast 46 zł). Nowe stawki będą obowiązywały na obu bramkach, na których pobierane są opłaty (w Mysłowicach i Balicach).
W ocenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ten wzrost jest nieuzasadniony. Przedstawiciele GDDKiA tłumaczą, że może on też wpłynąć na poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego na trasach lokalnych.
– Należy wziąć pod uwagę wszystkie efekty, które może przynieść planowane podwyższenie opłat. Jednym z nich jest przeniesienie części ruchu na drogi alternatywne do autostrady A4. Wyższe koszty przejazdu mogą zachęcić kierowców np. pojazdów ciężkich, do omijania autostrady i korzystania z obciążonych już ruchem dróg lokalnych. To wiąże się natomiast ze spadkiem poziomu bezpieczeństwa zarówno samych kierowców, jak i innych uczestników ruchu, a także mieszkańców okolicznych miejscowości. Stoi również w sprzeczności z rolą, jaką mają pełnić autostrady w systemie komunikacyjnym kraju – czytamy w komunikacie opublikowanym przez GDDKiA.
Należy jednak pamiętać, że ten podmiot nie ma uprawnień, żeby podwyżkę zablokować. Jest to tylko opinia, której koncesjonariusz odcinka autostrady Katowice-Kraków nie musi brać wcale pod uwagę.
Przedstawiciele GDDKiA zapowiedzieli jednak, że zwrócą się do Stalexportu z prośbą o rozważenie wszystkich okoliczności, które mogłyby wpłynąć na zmianę tej decyzji.
A jak swoją decyzję argumentuje Stalexport? – Zarządca odcinka A4 Katowice-Kraków ma obowiązek przekazać autostradę stronie publicznej w 2027 r. w doskonałym stanie technicznym. Wiąże się z tym konieczność intensyfikacji szeregu prac utrzymaniowych, budowlanych i remontowych w ostatnich trzech latach obowiązywania umowy. Będą one związane m.in. z wymianą nawierzchni na całej długości koncesyjnego odcinka A4 czy remontami mostów i wiaduktów – brzmi komunikat.
Przypomnijmy, że obecne opłaty pobierane na A4 obowiązują od 1 kwietnia 2023 roku. W ich wprowadzeniu nie przeszkodziła negatywna opinia ze strony Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.