Centrum Powiadamiania Ratunkowego

i

Autor: gov.pl

WIADOMOŚCI

Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112. W Polsce wykonano ponad 20 mln połączeń. Najwięcej ze Śląska

2025-02-11 13:08

11 lutego obchodzimy Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112. W 2024 roku Centra Powiadamiania Ratunkowego odebrały ponad 20,053 mln połączeń przychodzących. To dobry wynik, bo rok wcześniej takich kontaktów było o ponad 2 miliony więcej. Do tego część z nich była bezzasadna.

Z danych przekazanych przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji (MSWiA) wynika, że w 2024 roku Centra Powiadamiania Ratunkowego (CPR) odebrały ponad 20,053 mln połączeń przychodzących. To o ponad 2 miliony mniej niż w 2023 roku, co może wskazywać na wzrastającą świadomość społeczeństwa dotyczącą zasadnego korzystania z numeru alarmowego 112.

Spadek liczby niezasadnych połączeń

Mimo wciąż dużej liczby zgłoszeń, MSWiA podaje, że niemal 37% z nich zostało zakwalifikowanych jako niezasadne, czyli niewymagające interwencji służb ratunkowych. Jest to poprawa w stosunku do roku 2023, gdy takich zgłoszeń było 39,5%. Ponadto ponad 25% połączeń zostało anulowanych przez dzwoniących jeszcze przed nawiązaniem rozmowy.

Jakie były najczęstsze zgłoszenia?

W 2024 roku wśród najczęstszych zdarzeń alarmowych odnotowano:

  • wypadki komunikacyjne (ponad 760 tys. zgłoszeń),
  • zakłócenia porządku publicznego (ponad 574 tys.),
  • złe samopoczucie zgłaszającego (ponad 544 tys.),
  • interwencje domowe (ponad 441 tys.).

Najwięcej połączeń odnotowano w CPR w Katowicach (ponad 2,1 mln), Radomiu (niemal 1,9 mln) oraz we Wrocławiu (niemal 1,8 mln).

Katarzyna Kalisz-Gaweł, wiceszefowa Centrum Powiadamiania Ratunkowego na Śląsku podkreśla, że najwięcej zgłoszeń przyjmowane jest w piątek, sobotę i niedzielę. Wtedy też w CPR pracuje więcej ludzi. Obsada zwiększana jest również wtedy, kiedy zapowiadane są anomalnie pogodowe prowadzące do kataklizmów. 

Operatorzy numerów alarmowych mają pełne ręce roboty

Choć wydaje się, że prac w Centrum Powiadamiania Ratunkowego to tylko siedzenie i obieranie telefonów, to praca wykonywana przez operatorów jest o wiele bardziej skomplikowana. To nie tylko przyjęcie zgłoszenia. Taki operator często jest jest pierwszym kontaktem z osobą, która np. wpadła w depresję i ma myśli samobójcze. Ponadto to bardzo intensywna praca, nie pozwalająca na zbyt długie chwile odpoczynku, o czym świadczą poniższe statystyki:

  • Operatorzy CPR odbierali średnio 1146 połączeń miesięcznie.
  • Dziennie operator obsługiwał przeciętnie 126 zgłoszeń na zmianie dziennej i 81 na nocnej.
  • Średni czas oczekiwania na połączenie wynosił 9,47 sekundy,
  • przy czym faktyczny czas odebrania rozmowy przez operatora to od 3 do 4 sekund (pozostałe 6 sekund trwa zapowiedź wstępna).

Jan Kot, wiceprzewodniczący Organizacji Międzyzakładowej Operatorów Numerów Alarmowych OPZZ "Konfederacja Pracy", podkreśla, że świadomość społeczeństwa na temat numeru 112 stale rośnie. Przyczyniają się do tego kampanie edukacyjne, prelekcje w szkołach i wydarzenia promocyjne.

Ten numer zna każdy Polak

Numer alarmowy 112 działa na terenie całej Unii Europejskiej i można z niego korzystać zarówno z telefonów komórkowych, jak i stacjonarnych, a także bez karty SIM. Operatorzy numerów alarmowych zajmują się obsługą zgłoszeń dotyczących zagrożeń życia, zdrowia, przestępstw oraz wypadków wymagających natychmiastowej interwencji policji, straży pożarnej lub ratownictwa medycznego.

- To specyficzna praca, która wymaga opanowania, poświęcenia. Operatorzy potrafią prowadzić rozmowy w sposób opanowany, spokojny nawet jeżeli następuje duża eksplozja emocji ze strony dzwoniącego - mówi Bartosz Gonera koordynator i operator numeru 112 w rozmowie z ESKĄ.

Jak dodaje Katarzyna Kalisz-Gaweł, wiceszefowa Centrum Powiadamiania Ratunkowego na Śląsku, operatorzy muszą zapanować jak stresem swoim i osoby dzwoniącej - to nie jest praca dla wszystkich. Co więcej, pracownik CRP powinien umieć język obcy, jednak nie jest narzucane, jaki to będzie język.

Śląsk Radio ESKA Google News

MSWiA oraz służby apelują o odpowiedzialne korzystanie z numeru alarmowego. Nie należy dzwonić w celach informacyjnych, np. w sprawie rozkładu jazdy czy prognozy pogody. Każde niezasadne połączenie może opóźnić reakcję na prawdziwe zagrożenie.

Jak mówi - Zastępca Komendanta Wojewódzkiego Policji, insp. Norbert Kurenda - to nie jest numer do zamawiania pizzy

- Nie prośmy o pizzę, numer na taksówkę. Numer 122 to pomoc, ratowanie życia - kwituje.

Dzięki stałym działaniom edukacyjnym oraz poprawie systemu powiadamiania ratunkowego liczba bezzasadnych zgłoszeń stopniowo maleje, co przekłada się na sprawniejszą pracę operatorów i szybszą reakcję służb w sytuacjach kryzysowych.

Najważniejsze numery alarmowe. Czy znasz je na pamięć? Ten QUIZ może kiedyś uratować ci życie
Pytanie 1 z 10
999 – co to za numer?