PLK i Katowice wreszcie się porozumiały. Skorzystają na tym mieszkańcy
Polskie Linie Kolejowe i Miasto Katowice zawarły porozumienie w sprawie współpracy przy realizacji infrastruktury planowanej do wybudowania w ramach prac na katowickim węźle kolejowym. Współpraca ta będzie polegać na realizacji dodatkowych inwestycji, które docelowo ułatwią życie mieszkańcom i podróżnym.
Najważniejszą z nich będzie budowa tunelu pod peronem nr 1. Nowy obiekt połączy stację Katowice z ul. Mikołowską. Jak obiecują kolejarze, którzy zrealizują inwestycję, tunel zostanie dostosowany do obsługi wszystkich użytkowników. Po zakończeniu budowy przejdzie w zarządzanie miejskie. Wtedy będzie mogła ruszyć kolejna inwestycja, czyli budowa kładki dla pieszych, która połączy centrum przesiadkowe Sądowa z ul. Mikołowską i stacją kolejową. Jej realizacją zajmie się miasto. W efekcie mieszkańcy i podróżni zyskają możliwość bezpiecznego i sprawnego przemieszczania się pasażerów z transportu kolejowego na autobusowy i odwrotnie.
Kolejną, dodatkową inwestycją będzie budowa nowego peronu, który umożliwi podróżnym wygodny dostęp do nowego stadionu miejskiego. Kolejarze zabezpieczą miejsce pod przyszłą budowę obiektu i dołożą starań, by pozyskać środki finansowe na ten cel.
Jako samorząd chcemy, aby ta inwestycja, która musi zostać zrealizowana przyniosła korzyści dla naszych mieszkańców nie tylko bezpośrednio na terenach infrastruktury kolejowej. Budowa kładki łączącej dworzec z MDA Sądowa i nowego peronu przy Arenie Katowice to efekt naszych intensywnych rozmów z inwestorem. Cieszę się, że w atmosferze dialogu wypracowaliśmy rozwiązania, które w przyszłości posłużą mieszkańcom – mówi Bogumił Sobula, pierwszy wiceprezydent Katowic.

PLK zmienia technologię prac i harmonogram. Mieszkańcy się ucieszą
To nie koniec dobrych informacji. PLK zmienią technologię przebudowy obiektów nad ul. Mikołowską i św. Jana, dzięki czemu możliwe będzie utrzymanie ruchu tramwajowego przez cały okres inwestycji. Ponadto będzie można szybciej uruchomić przejezdność dwóch pasów na ul. Mikołowskiej. To jednak oznacza, że prace na wiadukcie przy św. Jana muszą rozpocząć się wcześniej. Ale bez obaw – ruch tramwajowy i pieszy zostanie utrzymany, a do dyspozycji kierowców będzie po jednym pasie w każdą stronę. Jak zaznaczają kolejarze, dzięki temu każda ze stron porozumienia może realizować swoje inwestycje według własnych założeń czasowych.
Zgodnie z nowym harmonogramem PLK, ul. Mikołowska pozostanie zamknięta dla ruchu samochodowego do końca 2025 roku. Na początku przyszłego roku przejazd pod wiaduktem stanie się możliwy po dwóch pasach. Równocześnie rozpoczną się prace na wiadukcie nad ul. św. Jana. Gdy skończy się przebudowa obiektu nad ul. Graniczną i droga stanie się znów przejezdna, ruszą roboty na wiaduktach nad ul. Francuską i ul Damrota. Prace te będą prowadzone z utrzymanym ruchem pieszym i drogowym po jednym pasie.
Możliwe będą okresowe zamknięcia nocne lub weekendowe, ale tylko pod jednym z wiaduktów. Zamknięcia dłuższe, wynikające z technologii rozbiórki lub budowy nowych obiektów, będą wykonywane pod warunkiem utrzymania ruchu po dwóch pasach pod drugim z wiaduktów – mówi Katarzyna Głowacka z biura prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Gdy wszystkie przebudowywane obecnie wiadukty w Ligocie zostaną udostępnione do ruchu, rozpoczną się prace na obiekcie drogowym na ul. Ligockiej. Będą one prowadzone przy utrzymaniu ruchu pieszego i samochodowego po jednym pasie w każdą stronę. W podobny sposób poprowadzona zostanie przebudowa wiaduktu przy ul. Murckowskiej. Piesi i rowerzyści będą mieli do dyspozycji chodniki, a samochody – po dwa pasy na każdej jezdni.