Nowe węzły przesiadkowe - gdzie powstaną?
Nowoczesne węzły przesiadkowe mają powstać przy nowej stacji kolejowej w Łabędach, przy estakadzie Heweliusza na Koperniku, przy ul. Pszczyńskiej na styku Trynku i Ligoty Zabrskiej oraz przy ul. Kozielskiej w Brzezince.
- Realizacja tych wszystkich projektów ma nie tylko usprawnić transport, ale również przyczynić się do ochrony środowiska poprzez ograniczenie liczby samochodów w centrum miasta. Liczę na to, że nowa infrastruktura zachęci w przyszłości mieszkańców do częstszego korzystania z transportu publicznego oraz rowerów, co wpłynie na poprawę jakości powietrza i zmniejszenie poziomu miejskiego hałasu - podkreśliła Katarzyna Kuczyńska-Budka, prezydent Gliwic.
Budowa nowych węzłów przesiadkowych ma zostać dofinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Latem br. zostały już złożone wnioski w tej sprawie w ramach projektu „Mobilna Metropolia”. Jak informuje gliwicki urząd, wnioski obecnie są w fazie oceny i dopiero w przyszłym roku dowiemy się, czy zostały zakwalifikowane.
Węzeł przesiadkowy przy stacji Gliwice Łabędy
Dwa nowe węzły przesiadkowe mają być powiązane z trwająca już inwestycją PKP PLK polegającą na modernizacji stacji kolejowej Gliwice Łabędy. Jeden z węzłów ma powstać tuż przy stacji kolejowej. Według planów powinien powstać już na przestrzeni 3 najbliższych lat. Węzeł przesiadkowy w Łabędach będzie się składał z zatok autobusowych, parkingu park&ride oraz bike&ride - łącznie mają powstać 84 miejsca postojowe, w tym 4 dla niepełnosprawnych, oraz po dwa stanowiska do ładowania elektrycznych samochodów i rowerów.
W rejonie węzła ma również powstać ok. 80-metrowy ciąg pieszo-rowerowy i droga dla rowerów. W planach jest wydzielone miejsce pod stację Matroroweru, dwa zadaszone parkingi rowerowe i stację naprawy rowerów.
Trwa modernizacja stacji Gliwice Łabędy. Zobaczcie wizualizacje.
Węzeł przy przystanku kolejowym Gliwice Kopernik
Kolejny węzeł rowerowy planowany jest w rejonie jeszcze niewybudowanego przystanku kolejowego Gliwice Kopernik w rejonie estakady Jana Heweliusza. W ramach inwestycji wybudowany zostanie nowy zjazd z ul. Perseusza, droga wewnętrzna prowadząca na stację oraz parking na 127 samochodów, w tym 7 dla osób niepełnosprawnych. Jedną trzecią powierzchni ma stanowić zieleń i elementów nawiązujących do patrona dzielnicy, Mikołaja Kopernika.
Uwzględniono m.in. budowę obiektów małej architektury, w tym astrolabium, fontanny i tematycznych „kraterów”, wiaty przystankowej, stojaków na rowery i zadaszonych boksów rowerowych oraz ciągów pieszych i rowerowych. W planach znalazły się również oświetlenie solarne, automaty biletowe oraz miejsca do ładowania elektrycznych samochodów, rowerów i wózków inwalidzkich.
Węzeł przesiadkowy przy ulicy Pszczyńskiej
Trzeci nowy węzeł przesiadkowy ma powstać w sąsiedztwie Politechniki Śląskiej oraz hali widowiskowo-sportowej PreZero Arena Gliwice - przy ul. Pszczyńskiej. Docelowo zostanie on połączony z przystankami autobusowymi znajdującymi się przy ulicach Pszczyńskiej i Kujawskiej. Powstanie tam parking park&ride, który umożliwi pozostawienie samochodu i kontynuowanie podróży komunikacją miejską oraz parking bike&ride połączony kładką z ciągami rowerowymi przy ulicy Kujawskiej, oraz w okolicy hali PreZero Arena. Planowana jest również stacja Metroroweru oraz zadaszony parking rowerowy.
Węzeł przesiadkowy w Brzezince
Ostatni planowany węzeł przesiadkowy ma powstać w miejscu istniejącej pętli autobusowej przy ul. Kozielskiej w Brzezince i ma być nieco mniejszy od pozostałych. Jego budowa uzależniona jest od pozyskania przez miasto środków z Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
W jego przypadku planowana jest budowa monitorowanej zajezdni autobusowej z dwoma przystankami do obsługi podróżnych i dwoma postojami dla autobusów. Wybudowany ma zostać również niewielki parking dla osób, które chciałyby zostawić swój samochód i kontynuować podróż komunikacją miejską. Parking miałby 7 miejsc, w tym 2 dla osób niepełnosprawnych.