Co dzieje się z pilotem podczas akrobacji? Patrycja Pacak zdradza sekrety pilota szybowca

i

Autor: Patrycja Pacak/Youtube

Wiadomości

Co dzieje się z pilotem podczas akrobacji? Patrycja Pacak zdradza sekrety pilota szybowca

Zastanawialiście się, jak to jest pilotować szybowiec akrobacyjny? Wzbić się wysoko nad ziemię, a następnie wykonywać akrobacje? Patrycja Pacak, Mistrzyni Świata z Częstochowy, zdradziła, co odczuwają piloci podczas wykonywania wymagających akrobacji.

Patrycja Pacak z Częstochowy o wykonywaniu akrobacji szybowcem

Patrycja Pacak to mieszkająca w Częstochowie pilotka, która w 2019 roku jako pierwsza kobieta została Mistrzynią Świata w Akrobacji Szybowcowej. Mistrzostwo wygrała latając na szybowcu S-1 Swift w klasie advanced. W następnym sezonie zdobyła Puchar Polski debiutując w zawodach w akrobacji samolotowej. Jest też drugim wicemistrzem Polski w akrobacji szybowcowej w najbardziej wymagającej klasie unlimited. W ubiegłym roku wydała książkę "Gra błędów", w której opowiedziała o zmaganiach w powietrzu.

Mistrzyni świata opowiedziała w rozmowie z Onet, co przeżywają piloci podczas wykonywania skomplikowanych akrobacji w powietrzu. Jak powiedziała, pilot musi znać swój organizm. Przy zbyt dużym obciążeniu może dojść do "odcięcia" niektórych jego funkcji. Przy przeciążeniu dodatnim krew odpływa z głowy do nóg, a ciśnienie słabnie. Ma to wpływ na narząd wzroku, co objawia się tzw. widzeniem tunelowym, całkowitą ciemnością lub grayoutem.

- Pierwszym narządem, który tracimy, jest wzrok. Odcina nam wzroku. To się odbywa różnie. Niektórzy mają tak, że zero-jeden, po prostu gaśnie światło, a niektórzy mają tak, że zaczyna się widzenie tzw. tunelowe, czyli widzimy coraz mniejsze światełko w tunelu. Mamy też tzw. greyouty, czyli wszystko robi się szare - powiedziała Patrycja Pacak w rozmowie z Onet i jak przyznała, sama doznała objawów przeciążenia. - Miałam tak, nie odcięło mnie zupełnie, bo ja mam akurat tak dobrze, że jestem w stanie powiedzieć "aaa, dobra, dobra, dobra, ściemnia mi się".

Kiedy pilotuje się samemu, można sobie wszystko dawkować. Sytuacja zmienia się w momencie, kiedy leci się z kimś. Jak wspominała mistrzyni świata, przy okazji wspólnego lotu z kolegą doświadczyła bardzo dużego ujemnego przeciążenia, które objawiło się u niej mroczkami przed oczami. W czasie takich przeciążeń bywa też, że pilotom pękają naczynka, co nie jest groźne, jednak pęknięcie naczynka w oku uniemożliwia pilotowanie przez jakiś czas.

Patrycja Pacak opublikowała nagranie, na którym możemy zobaczyć, jak wygląda wykonywanie wymagających akrobacji w powietrzu prosto z kabiny pilota.