Czekoladowe zajączki symbolem podwyżek?
Czekoladowe zajączki to jeden z małych symboli zbliżających się świąt wielkanocnych. Są obecne niemal w każdym koszyku, z którym idziemy do kościoła aby świecić pokarmy. Są tez częstym elementem słodkich prezentów od Zajączka. No i są głównymi bohaterami wielkanocnych gier miejskich, gdzie całe rodziny szukają wielkanocnych jajek albo właśnie zajączków. Oczywiście czekoladowych. Okazuje się, że w tym roku to może być jednak droga impreza. I nie chodzi tylko o grę miejską, ale same święta, ponieważ ceny kakao na globalnych rynkach osiągnęły niespotykany od wielu lat, wysoki poziom, a to przekłada się na ceny słodyczy i deserów.
Na amerykańskich giełdach towarowych tona tego surowca obecnie kosztuje już ok. 6 tys. dolarów, a w Wielkiej Brytanii przekroczyła poziom 5 tys. funtów. Eksperci przewidują, że cena może jeszcze skoczyć do 7 tys. dolarów za tonę.
Lindt reaguje i będzie podnosić ceny?
Podwyżki cen nie ominą więc jednego z najpopularniejszych producentów czekoladowych zajączków, firmy Lindt & Sprüngli. Szwajcarski producent według prognoz będzie podnosił ceny za ten i inne, czekoladowe produkty.
Firma obwinia za wzrost podwyżki ceny najważniejszego składnika czekolady, czyli kakao. W zeszłym roku cena wzrosła o 62 procent, a w tym roku o ponad 40 proc. - cytuje portalspozywczy.pl stanowisko firmy z Kilchberg koło Zurychu.
Lindt & Sprüngli poinformował, ze stanie się tak pomimo tego, że już wcześniej wdrożyli strategię zabezpieczającą i powiększyli zapasy, jednak nie są odporni na wzrosty cen co spowoduje lejne podwyżki w 2024 i 2025 roku przy założeniu, że ceny kakao utrzymają się na obecnym poziomie.
W 2023 roku firma Lindt & Sprüngli pod względem sprzedaży swoich produktów przekroczyła granicę 5 miliardów euro. Producent zarobił 813 milionów franków (846 milionów euro), a zysk netto wyniósł 671 milionów franków, czyli o 17,9 procent więcej niż w roku poprzednim. Obecnie, na całym świecie, zatrudnia około 145 tys. osób i prowadzi 523 sklepy. W tym roku zatrudnienie ma wzrosnąć, podobnie jak liczba sklepów.