Nadmiar reklam, zbyt duża ich wielkość i nagromadzenie w jednym miejscu, a także konieczność uporządkowania chaosu reklamowego w przestrzeni miejskiej. To najważniejsze kwestie poruszone przez mieszkańców podczas pierwszego spaceru w ramach konsultacji społecznych w sprawie uchwały reklamowej.
– W ramach konsultacji społecznych prowadzone są również badania ankietowe – kwestionariusz można wypełnić w formie elektronicznej i papierowej. Odpowiedzi na 12 pytań zajmują zaledwie kilka minut, a pytania dotyczą m.in. wpływu reklam na wizerunek miasta i odbiór krajobrazu, konieczności regulacji prawnej reklam i elementów małej architektury czy wyglądu ogródków gastronomicznych. – wyjaśnia Małgorzata Wnuk-Węgiel, rzeczniczka Urzędu Miasta w Bytomiu.
Wypełnienie kwestionariuszy ankiet to niejedyny sposób, w jaki mogą wypowiedzieć się mieszkańcy na temat przestrzeni. W ubiegły poniedziałek odbył się pierwszy spacer badawczy w ramach konsultacji społecznych. Uczestnicy spaceru z Rynku wyruszyli w stronę placu Michała Wolskiego mijając po drodze budynki na ul. Gliwickiej i Dworcowej, gdzie znajdują się zabytkowe kamienice.
Zbyt duża ilość reklam na budynkach wpływa na ich estetykę. Widać to szczególnie w centrum miasta, gdzie jest wiele zabytkowych kamienic, które niestety są zakryte reklamami – mówił jeden z uczestników spaceru.
Już dzisiaj zapraszamy wszystkich chętnych na kolejny spacer badawczy, który odbędzie się 24 lutego o 15.30. Tym razem z Biura Promocji Bytomia /Rynek 7/ spacer poprowadzony zostanie w kierunku ul. Wrocławskiej do ul. Łużyckiej - zaprasza Małgorzata Wnuk-Węgiel.
Badania ankietowe i spacery badawcze to kolejny element prac władz Bytomia nad uchwałą w sprawie zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych oraz ogrodzeń. Tzw. uchwała reklamowa ma wprowadzić ład przestrzenny w mieście, a przedsiębiorcom pomóc w dotarciu z czytelną informacją do klientów. Wnioski z konsultacji społecznych zostaną ujęte w specjalnym raporcie. Na jego podstawie powstaną poszczególne zapisy w uchwale reklamowej.
Ustawa krajobrazowa, która weszła w życie we wrześniu 2015 r., porządkuje miasta w całej Polsce. Pojawiły się w niej nowe rozwiązania, mające na celu ochronę krajobrazu. Pomogła też znacząco urzędnikom miejskim ustalać zasady i warunki sytuowania szyldów, tablic i urządzeń reklamowych, ich gabaryty, standardy jakościowe oraz rodzaje materiałów, z jakich nośniki reklamowe mogą być wykonane. Ustawa podkreśla, że samorządy mają prawo wprowadzić i egzekwować kary za niestosowanie się do przepisów.