Centrum przesiadkowe w Bytomiu

i

Autor: mat.prasowe

Bytom walczy o 100 mln złotych. Pieniądze są potrzebne na węzeł przesiadkowy [AUDIO]

2020-02-11 13:23

Władze Bytomia chcą wybudować węzeł przesiadkowy, który zmieni komunikacyjne oblicze Bytomia. Potrzeba na ten cel 130 milionów złotych. Miejscy włodarze liczą, że 100 milionów na budowę przekaże Unia Europejska. Jeśli będzie na to zgoda prace w Bytomiu ruszą pod koniec roku.

Miejski Zarząd Dróg i Mostów w Bytomiu ogłosił przetarg warunkowy na budowę węzła przesiadkowego przy pl. Wolskiego.

- Jeśli pozyskamy środki z Unii Europejskiej na tę inwestycję i wyłonimy w przetargu wykonawcę, jesteśmy gotowi do rozpoczęcia jeszcze w tym roku prac. Węzeł przesiadkowy na pl. Wolskiego usprawni komunikację w centrum miasta, zapewni pasażerom wygodną przesiadkę – mówi Mariusz Wołosz, prezydent Bytomia.

Dworzec przesiadkowy ma być dwukondygnacyjnym budynkiem o kubaturze około 105 tys. m sześciennych, powierzchni zabudowy ok. 10 tys. mkw. i wysokości prawie 13 m.

Będzie 8 peronów z 16 przystankami dla autobusów, miejsca dla busów i taksówek, poczekalnie dla pasażerów, toalety, kasy biletowe oraz parking dla rowerzystów, który będzie mógł pomieścić 80 rowerów. Z kolei na pierwszej kondygnacji zaplanowano parking dla samochodów – łącznie aż 239 miejsc, w tym 10 miejsc dla osób niepełnosprawnych, 10 miejsc tzw. kiss&ride oraz 2 stanowiska do ładowania samochodów elektrycznych.

Potrafisz rozpoznać tablice rejestracyjne w woj.śląskim?

Pytanie 1 z 12
Kierowcy z Bytomia na tablicach rejestracyjnych mają litery:
Budowa węzła przesiadkowego w Bytomiu. Posłuchaj!

Inwestycja będzie wiązała się z utrudnieniami dla kierowców dlatego, że w ramach inwestycji drogowcy muszą przebudować układy drogowe: DK 94 – pl. Wolskiego, ul. Kolejowej i Miarki, DK 11 – ul. Powstańców Warszawskich, układy skrzyżowań DK 94 na odcinku od ul. Kolejowej do ul. Miarki. W ramach prac powstaną nowe ścieżki rowerowe o długości ponad 1 kilometra. Wybudowana zostanie też rampa towarowa, części drogowej i torowej na potrzeby PKP PLK.

Ubiegamy się o dofinansowanie tej kluczowej dla Miasta inwestycji w kwocie 100 mln zł. Jeśli pozyskamy fundusze z Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014 -2020, będzie możliwa jej realizacja – mówi Michał Bieda, zastępca prezydenta Bytomia. Niestety poprzednie władze wyrażały zgodę na zgłaszanie projektów przez inne gminy poza ich alokacją, a to może oznaczać, że w tym naborze pozostanie mniej środków niż pierwotnie zakładano – dodaje Michał Bieda.

Warto dodać, że wyłoniony w przetargu Wykonawca będzie miał 24 miesiące od dnia zawarcia umowy na realizację wszystkich robót związanych z budową węzła przesiadkowego na pl. Wolskiego.

Budowa nowego węzła przesiadkowego przewiduje również przedłużenie linii tramwajowej wzdłuż ul. Powstańców Warszawskich /od skrzyżowania ul. Powstańców Warszawskich z ul. Moniuszki/ do dworca kolejowego i dalej do ul. Jagiellońskiej. Inwestycja ta będzie realizowana przez Tramwaje Śląskie SA, które przeprowadzą odrębne postępowanie przetargowe, aby wyłonić wykonawcę tego zadania.