Budżet na rok 2025 w Katowicach. Spora część pójdzie na transport. Jakie inwestycje są planowane?

i

Autor: KAW

Katowice

Budżet na rok 2025 w Katowicach. Spora część pójdzie na transport. Jakie inwestycje są planowane?

2024-12-03 10:24

Kolejny etap velostrady, budowa tramwaju na południe, nowe drogi rowerowe i przebudowy skrzyżowań. Na 2025 rok w Katowicach zaplanowano wiele inwestycji drogowych. Wszystkie zostały uwzględnione w budżecie na przyszły rok. Na ten cel zabezpieczono niemal 225 mln zł.

2025 rokiem transportu w Katowicach

W Katowicach trwa przygotowywanie uchwały budżetowej na rok 2025. Na zadania wpisane do Programu Zadań Społecznych i Gospodarczych przeznaczone zostanie 3,96 mln zł. Spora część budżetu przeznaczona zostanie na działania związane z transportem - będzie to niemal 225 mln zł.

- Blisko 225 mln zł przeznaczymy w 2025 r. na realizację zadań z zakresu transportu i łączności, przy czym należy podkreślić, że w tej puli znajdują się środki na inwestycje w różne rodzaje transportu - drogowego, szynowego oraz infrastrukturę rowerową - powiedział Marcin Krupa, prezydent Katowic.

Tramwaj na południe i linia kolejowa nr 142

Część środków z budżetu przeznaczona zostanie na transport szynowy. Jednym z kluczowych projektów jest budowa tramwaju na południe, który ma lepiej skomunikować południowe dzielnice miasta z centrum Katowic. Podróż pomiędzy Kostuchną a Rynkiem ma trwać ok. 20-25 minut w godzinach szczytu. Za samą budowę nowej linii tramwajowej odpowiedzialne będą Tramwaje Śląskie, a miasto zajmie się poszczególnymi elementami związanymi z inwestycją: budową węzła przesiadkowego w Kostuchnie i realizacją drogi dla rowerów. Na kontynuację wykonania dokumentacji projektowej dla tych zadań w 2025 r. miasto zabezpieczyło ponad 3,5 mln zł, ponadto wystąpiło o blisko 60 mln zł dofinansowania ze środków unijnych na ich realizację.

W budżecie na 2025 rok zabezpieczono również środki na inną inwestycję związaną z transportem szynowym. Jest to zadanie polegające na utworzeniu alternatywnego połączenia aglomeracyjnego Tychy - Katowice Murcki - Katowice Ligota linią kolejową nr 142. Na ten cel przeznaczone zostanie 940 tys. zł. Linia ma zostać przystosowana do obsługi podróżnych oraz likwidowane zostaną przejazdy kolejowo-drogowe w ciągu ulic: Gen. Waltera Jankego, Cegielnia Murcki, Szarych Szeregów oraz Boya Żeleńskiego. 77% inwestycji finansować będzie PKP PLK, a w 23% miasto Katowice. Finansowanie kosztów po stronie Miasta zobowiązała się zapewnić Metropolia GZM. Zadanie jest realizowane w ramach Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej+ do 2029 r.

Drugi etap velostady i drogi rowerowe

Szykują się również ważne inwestycje rowerowe. W przyszłym roku planowane są prace projektowe dotyczące drugiego etapu wybudowanej w 2024 roku velostrady. Trasa docelowo ma połączyć Katowice z Mysłowicami. Koszt opracowania projektu to ponad milion złotych.

- Velostrada stanowi część powstającej sieci Metropolitalnych Tras Rowerowych. Ponadto zgodnie z dokumentem pod nazwą „Regionalna Polityka Rowerowa Województwa Śląskiego”, miasto złożyło do Urzędu Marszałkowskiego wniosek o dofinansowanie na realizację dwóch tras regionalnych biegnących przez Katowice - trasy nr 602 prowadzącej od granicy z Chorzowem w kierunku Mysłowic oraz trasy nr 607 rozpoczynającej się w śródmieściu i prowadzącej w kierunku Stargańca i Mikołowa - powiedział Bogusław Lowak, naczelnik wydziału transportu w Urzędzie Miasta Katowice.

W 2025 roku planuje się również rozszerzyć wewnętrzną siatkę połączeń rowerowych w Katowicach. Na ten cel zabezpieczono ponad 24 mln zł.

Zrealizowane zostanie połączenie rowerowe ul. Sosnowieckiej z ul. Brynicy, przygotowana zostanie dokumentacja projektowa dla połączenia od ronda Kani do ul. Chorzowskiej, połączenia ulic Kijowskiej i Wybickiego do ul. Załęskiej oraz połączenia dzielnicy Piotrowice-Ochojec z dzielnicą Ligota-Panewniki na odcinku od skrzyżowania ul. Armii Krajowej/Jankego do skrzyżowania ul. Słupskiej/Poleskiej/Piotrowickiej.

Śląsk Radio ESKA Google News
Autor:

Przebudowy dróg i chodników

Kolejnym aspektem są miejskie drogi. Największą planowaną na 2025 rok inwestycją w tym zakresie będzie budowa układu drogowego dla obsługi komunikacyjnej Stadionu Miejskiego w Katowicach w rejonie ul. Bocheńskiego. Kosz inwestycji to 56 mln zł.

W budżecie zabezpieczono ponad 15 mln zł na wykonanie robót budowlanych w zakresie przebudowy ul. Wieżowej jako łącznika ul. Bażantów i ul. Szarych Szeregów. Niemal 7 mln zł przeznaczone zostanie na rozpoczęcie przebudowy skrzyżowań na ul. Armii Krajowej wraz z infrastrukturą rowerową. Przebudowane zostaną skrzyżowania z ulicami: Szarych Szeregów, Stabika i Kostki Napierskiego.

Rozpoczęta ma zostać również przebudowa ul. Mikołowskiej na odcinku od skrzyżowania z ul. Sądową, Matejki i Słowackiego do skrzyżowania z ul. Andrzeja. Na ten cel zabezpieczono w budżecie 5,4 mln zł. Prace mają być prowadzone jednocześnie z przebudową znajdującego się nad droga wiaduktu kolejowego, aby zmniejszyć uciążliwości dla mieszkańców.

Kwota 3,5 mln zł poświęcona zostanie m.in. na przedłużenie ul. Bocheńskiego w kierunku Ligoty oraz ul. Stęślickiego na odcinku od ul. Misjonarzy Oblatów do al. Korfantego. W planach są również prace związane ze wskazaniem wytycznych technicznych dla budowy połączenia drogowego ul. Armii Krajowej (rondo Obrąpalskiego) do ul. Kościuszki (na wysokości skrzyżowania z ul. Owsianą).

W budżecie na rok 2025 uwzględnione zostały również mniejsze inwestycje w ramach m.in. budżetu obywatelskiego. Przy ul. Batalionów Chłopskich powstaną nowe miejsca parkingowe, w rejonie ul. Wodospady i Grzyśki wyremontowany zostanie chodnik, na ul. Bielskiej zamontowany zostanie wyświetlacz prędkości, wybudowany zostanie ciąg pieszo-rowerowy na odcinku od ul. Gawronów do ul. Meteorologów oraz wybudowany będzie chodnik na wysokości ul. Grażyńskiego 66-74. Na samą modernizację dróg i chodników w budżecie zabezpieczono kwotę 15 mln zł.