Częstochowa: będzie przedłużenie ul. 1 Maja do Krakowskiej
Podpisano właśnie umowę na budowę przedłużenia ul. 1 Maja do ul. Krakowskiej w Częstochowie. Przedstawiciele miasta podkreślają, że nowa przeprawa przez tory kolejowe dzielące Częstochowę na dwie części będzie jednym z największych drogowych przedsięwzięć w historii. Przedłużenie będzie miało charakter drogi powiatowej. Zadaniem wykonawcy jest wybudowanie połączenia komunikacyjnego o długości 1,2 km.
- Ta kolejna duża inwestycja drogowa pozwoli na odciążenie ścisłego centrum miasta (w tym alei NMP oraz alei Wolności) oraz wygodniejsze skomunikowanie dzielnic, między którymi odbywa się intensywny ruch. Realizacja nowego połączenia jest jednym z najistotniejszych elementów modernizacji układu komunikacyjnego w mieście, którą staramy się konsekwentnie realizować od ponad 10 lat - przyznaje Krzysztof Matyjaszczyk, prezydent Częstochowy.
W ramach inwestycji powstanie wiadukt nad torami wraz z pełną infrastrukturą, wybudowane zostaną drogi dojazdowe i dwa skrzyżowania typu rondo (jedno w miejscu istniejącego ronda Mickiewicza, a drugie z kolei u zbiegu ul. Krakowskiej z ks. Wróblewskiego).
Tak prezentują się natomiast wizualizacje:
Przypomnijmy, że kształt tej inwestycji był szeroko konsultowany. Dzięki temu ingerencja w istniejącą zabudowę - zarówno tę mieszkaniową, jak i w kompleks będący historyczną spuścizną cywilizacji przemysłowej - została maksymalnie ograniczona. Budowę poprzedzi proces przejęcia nieruchomości. Z kolei zasadnicze prace budowlane rozpoczną się w okolicach przełomu roku po zakończeniu trwających inwestycji, które powodują utrudnienia w ruchu.
Postępowanie przetargowe wygrała firma Primost Południe z Będzina. Wykona ona inwestycję za nieco ponad 94 mln zł. - Wykonawca zobowiązany jest zakończyć roboty budowlane w terminie do 26 miesięcy kalendarzowych od dnia zawarcia umowy przez co należy rozumieć dokonanie przez wykonawcę zgłoszenia do odbioru należycie wykonanych wszystkich robót objętych przedmiotem umowy - dodaje Maciej Hasik, rzecznik Miejskiego Zarządu Dróg w Częstochowie. Oznacza to, że finał prac zaplanowano na drugą połowę 2025 roku.