Katowice będą miały swoją pierwszą velostradę
Velostrada - bezkolizyjna trasa, która umożliwia wygodniejsze i szybsze poruszanie się, niż w przypadku standardowych dróg dla rowerów - jeszcze w tym roku powstanie w Katowicach.
Początek będzie miała w rejonie układu drogowego przy ulicy Kolistej, skąd poprowadzi do przejścia pieszo-rowerowego w sąsiedztwie ul. Huberta oraz skrzyżowania z trasą rowerową nr 1. Długa na 4,4 km, szeroka na 4 metry. Rowerzyści velostradą będą mogli zatem pojechać od Brynowa, przez Muchowiec do Giszowca, skąd istniejącymi już połączeniami dojadą do Nikiszowca i Szopienic.
- Tylko od 2015 r. w Katowicach powstało 46 km infrastruktury rowerowej za ponad 43 mln zł. Obecnie budujemy nowe trasy w rejonie Giszowca, Dąbrówki Małej i Szopienic-Burowca. W przetargu na realizację pierwszej w naszym mieście velostrady wpłynęło 10 ofert, z których 9 mieściło się w zakładanym budżecie – wyjaśnia Marcin Krupa, prezydent Katowic.
Inwestycję za blisko 11,5 mln zł zrealizuje firma DROGPOL Sp. z o.o. Od podpisania umowy wykonawca będzie miał dziewięć miesięcy na zrealizowanie robót budowlanych oraz trzy miesiące na przeprowadzenie odbiorów.
Prace obejmą także budowę siedmiu miejsc obsługi rowerzystów, montaż licznika rowerowego oraz oświetlenia. Velostrada zostanie poprowadzona częściowo śladem dawnej linii kolei piaskowej i będzie z niej można zjechać na ul. Francuską, w pobliżu przystanku autobusowego Muchowiec Korty Pętla i Katowickiego Parku Leśnego. Stąd wybudowane już drogi rowerowe umożliwią jazdę w kierunku Osiedla Paderewskiego i Doliny Trzech Stawów.
Dla pieszych powstanie chodnik poprowadzony wzdłuż tej drogi od zjazdu na ulicę Francuską do końca velostrady w stronę Giszowca.
Trwa kolejna inwestycja rowerowa na Giszowcu
Obok przyszłej velostrady już teraz powstaje nowa droga, która połączy strefę Tempo 30 na ul. Kolistej z infrastrukturą rowerową, która powstała przy węźle drogowym Giszowiec. Kończą się roboty przy realizacji jednego z dwóch etapów budowy połączenia rowerowego ul. Konnej z ul. Techników i al. Niepodległości oraz trasą rowerową nr 5 – na odcinku na odcinku w rejonie ul. Hallera, o długości 1,3 km.
Jednocześnie rozpoczęły się pierwsze roboty w ramach drugiego etapu tego połączenia, czyli drogi rowerowej wzdłuż ul. Korczaka, która będzie gotowa w trzecim kwartale tego roku. Rozwiązania rowerowe powstaną też w związku z nowymi układami drogowymi budowanymi w ramach funduszu „Polski Ład” – m.in. wzdłuż ul. Dobrowolskiego, w rejonie ul. Gospodarczej oraz w okolicy ul. Korczaka i osiedla „Mieszkanie+”.