Zabytkowa nastawnia w Bytomiu zostanie wyremontowana
Wpisana do Wojewódzkiego Rejestru Zabytków nastawnia bramowa "Bt" z lat trzydziestych ubiegłego wieku miała zostać wyburzona w ramach modernizacji linii kolejowej nr 131. Tak się jednak ostatecznie nie stanie.
PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły bowiem przetarg na wykonanie projektu jej remontu.
- W zakresie zadania będzie wykonanie inwentaryzacji obiektu oraz stworzenie kosztorysu prac. Przyszły projektant będzie musiał dobrać technologię robót uwzględniając uzgodnienia z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytów - czytamy w komunikacie PKP PLK opublikowanym na stronie internetowej.
W zakresie zadania będzie m.in. oczyszczenie i malowanie elementów konstrukcji stalowej, remont dachu, odświeżenie elewacji budynku czy wymiana okien i drzwi. Prace projektowe mają zakończyć się do końca 2023 roku. W kolejnych latach, po uzyskaniu finansowania, mogłyby być realizowane prace remontowe w nastawni.
Nastawnię wzniesiono w latach 30. XX wieku
Nastawnia bramowa została zaprojektowana i wzniesiona w 1935 roku. Wówczas Bytom był w granicach III Rzeszy. Budynek zaprojektowano w stylu streamline. Bytomski obiekt ma dwubryłową formę - niższa, jednokondygnacyjna część mieści dziś pomieszczenia warsztatowo-techniczne, zaś wyższa, nadwieszona nad torami kolejowymi i wsparta na stalowym filarze, przeznaczona jest na pomieszczenie tzw. nastawnicowni, w której znajdują się pulpity nastawcze do sterowania ruchem kolejowym.
Z wnioskami o wpisanie nastawni do rejestru zabytków wystąpili społecznicy z Bytomia. Przypomnijmy, że dwa lata temu do rejestru została wpisana nadwieszona stalowa część budynku, stalowe filary, a także suwakowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym będące wyposażeniem nastawni, a w ubiegłym roku - wpisano do niego cały obiekt.
Przebudowa linii kolejowej nr 131 idzie pełną parą
Jak przypomina PKP PLK, w stacji Bytom prowadzone są prace, których efektem będą wygodniejsze podróże pociągiem w stronę Katowic oraz Tarnowskich Gór.
Prace trwają. Wykonawca, czyli firma Porr, modernizuje historyczną halę peronową dworca PKP, wiadukty kolejowe (znajdujące się nad ul. Dojazd, Chorzowską, a także Sienną), a także buduje Lokalne Centrum Sterowania "Bytom". Ponadto w Stroszku trwają prace inżynieryjne oraz ziemne. Jeszcze w tym roku ma rozpocząć się budowa nowej stacji Bytom - Stroszek w rejonie CH M1.
- Linia kolejowa nr 131 to główny szlak kolejowy w naszym mieście, który dzięki modernizacji będzie alternatywą dla komunikacji autobusowej łączącej Bytom z Tarnowskimi Górami, Chorzowem i Katowicami. Zwiększy się prędkość pociągów na tej trasie i mam nadzieję, że dzięki Kolei Metropolitalnej - także częstotliwość połączeń - przyznaje Mariusz Wołosz, prezydent Bytomia.