Wydadzą prawie 2 miliardy złotych. Tak zmieni się lotnisko w Pyrzowicach

2025-07-22 14:05

Zarząd lotniska Katowice Airport ogłosił ważny krok w kierunku potężnej rozbudowy. Podpisano umowę na projekt drugiego terminalu cargo, który jest kluczowym elementem programu inwestycyjnego wartego blisko 2 miliardy złotych. To odpowiedź na rosnące znaczenie Pyrzowic na europejskiej mapie frachtu lotniczego.

Wydadzą prawie 2 miliardy złotych. Tak zmieni się lotnisko w Pyrzowicach

i

Autor: Katowice Airport/ Materiały prasowe Wydadzą prawie 2 miliardy złotych. Tak zmieni się lotnisko w Pyrzowicach
  • Władze portu podpisały umowę na projekt drugiego terminalu cargo.
  • Inwestycja ma niemal podwoić obecne możliwości przeładunkowe lotniska.
  • To część planu za 1,8 mld zł. Zobacz, co jeszcze powstanie w Pyrzowicach.

Władze Katowice Airport nie zwalniają tempa. We wtorek, zarządzające portem Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze, oficjalnie potwierdziło podpisanie umowy na wykonanie dokumentacji projektowej dla budowy drugiego terminalu cargo. To strategiczna decyzja, która ma umocnić pozycję Pyrzowic jako krajowego lidera w obsłudze frachtu lotniczego i odpowiedzieć na dynamicznie rosnące potrzeby rynku, zwłaszcza w sektorze e-commerce.

Gigantyczna inwestycja w Katowice Airport. Tak będzie wyglądał nowy terminal

Za projekt nowego obiektu odpowiedzialna będzie firma Kwadrat Polska, która ma przedstawić gotową koncepcję i projekt budowlany w pierwszym kwartale 2026 roku. Nowy terminal ma powstać w południowo-wschodniej części lotniska, tuż obok istniejącej infrastruktury cargo.

Będzie to nowoczesny obiekt magazynowy z zapleczem biurowo-socjalnym o imponującej powierzchni około 10 tys. mkw. Po jego uruchomieniu, całkowita powierzchnia przeznaczona do obsługi ruchu towarowego w Pyrzowicach wzrośnie do około 22 tys. mkw. To niemal podwojenie obecnych możliwości, które już teraz są imponujące. Obecna strefa cargo, oddana do użytku w 2016 roku, ma 12 tys. mkw. i obsługuje takich gigantów jak DHL Express, UPS i FedEx.

Pyrzowice celują w 100 tysięcy ton frachtu rocznie

Decyzja o rozbudowie nie jest przypadkowa. Katowice Airport notuje rekordowe wyniki w przewozach towarowych. Chociaż rekordowy był rok 2022 z wynikiem ponad 40,6 tys. ton ładunków, to już pierwsze półrocze 2025 roku przyniosło historyczny rezultat blisko 22 tys. ton. Jak podkreśla prezes GTL, Artur Tomasik, to dopiero początek.

Cały bieżący rok, drugi raz w historii, zamkniemy wynikiem ponad 40 tys. ton odprawionych ładunków. W długim okresie celujemy w około 100 tys. ton frachtu, głównie za sprawą rosnących przewozów na zlecenie branży e-commerce. Dlatego rozbudowa infrastruktury cargo jest niezbędna, stąd nasza decyzja o rozpoczęciu projektowania, a następnie budowy drugiego terminalu towarowego – wskazał Tomasik.

Warto dodać, że lotnisko stale poszerza swoją siatkę połączeń cargo. Od października 2024 r. realizowane są loty z chińskiego Urumczi, a od kwietnia 2025 r. regularne rejsy na trasie Frankfurt – Katowice – Frankfurt uruchomiła Lufthansa Cargo.

Co jeszcze powstanie na lotnisku w Katowicach? Lista jest długa

Budowa drugiego terminalu cargo to zaledwie część ogromnego programu inwestycyjnego zaplanowanego na lata 2024-2032. Jego szacowana wartość to aż 1,8 mld zł. W ramach tej największej w historii rozbudowy katowickiego lotniska powstaną między innymi:

  • nowy, główny terminal pasażerski,
  • czwarty hangar do obsługi technicznej samolotów,
  • nowa strażnica Lotniskowej Służby Ratowniczo-Gaśniczej,
  • multimodalny węzeł przeładunku towarów i paliw w oparciu o bocznicę kolejową,
  • nowe parkingi, w tym parking wielopoziomowy.

Wszystkie te działania mają na celu stworzenie nowoczesnego centrum przesiadkowego, które zintegruje transport autobusowy, kolejowy i lotniczy, a także umocni pozycję Katowic jako jednego z kluczowych portów lotniczych w tej części Europy, zarówno dla pasażerów, jak i dla globalnego handlu.

Śląsk Radio ESKA Google News