Wielki sukces inżynierów z Gliwic. Ich baterie zasilą setki trolejbusów w USA

2025-07-01 15:43

Firma BMZ Poland z Gliwic odnosi spektakularny sukces na amerykańskim rynku. Zaprojektowane i wyprodukowane w Polsce innowacyjne systemy bateryjne zasilą flotę blisko 300 trolejbusów w Seattle i 34 okolicznych miastach. Będą to pierwsze tego typu baterie używane w historii transportu publicznego USA.

Polscy inżynierowie zrewolucjonizowali transport w USA. Ich baterie zasilą setki trolejbusów

i

Autor: Klaus P. Canavan

Sukces inżynierów ze Śląska

Polskie rozwiązania technologiczne stają się kluczowym elementem modernizacji transportu publicznego w Stanach Zjednoczonych. Firma BMZ Poland z Gliwic została dostawcą zaawansowanych systemów bateryjnych do projektu elektryfikacji floty trolejbusów w hrabstwie King, obejmującym obszar Seattle (w stanie Waszyngton) oraz 34 sąsiednie miejscowości, zamieszkane łącznie przez ponad 750 tysięcy osób.

Za realizację całego przedsięwzięcia odpowiada firma Kiepe Electric, która na zlecenie lokalnych władz transportowych przeprowadzi modernizację niemal 300 pojazdów. Sercem tej operacji będą systemy bateryjne MAGNUS+, które powstały w całości w polskim centrum badawczo-rozwojowym Grupy BMZ w Gliwicach. Zastąpią one dotychczasowe, mniej wydajne rozwiązania, co pozwoli nie tylko na poprawę funkcjonowania komunikacji, ale także na znaczne zwiększenie zasięgu trolejbusów. Co istotne, projekt zakłada modernizację istniejącego taboru (tzw. „retrofit”), co wpisuje się w globalne trendy zrównoważonego rozwoju poprzez wydłużanie cyklu życia pojazdów.

Polskie baterie sprawdziły się w trudnych warunkach

Decyzja o wyborze polskiej technologii nie była przypadkowa. Poprzedziły ją długoterminowe i rygorystyczne testy funkcjonalne, które prowadzono w latach 2023-2024 na wymagających trasach w stanach Waszyngton i Kalifornia. Baterie z Gliwic nie tylko spełniły, ale wręcz przekroczyły oczekiwania amerykańskich operatorów pod względem wydajności i niezawodności. Pierwsze zmodernizowane pojazdy wyjechały na ulice już w ubiegłym roku, a pozytywne wyniki testów dały zielone światło dla kontynuacji projektu w kolejnych latach.

Sukces ten potwierdza, że polscy inżynierowie doskonale rozumieją wyzwania współczesnego transportu miejskiego. Jak tłumaczy Paweł Kępski, dyrektor Działu Pojazdów Elektrycznych w BMZ Poland, systemy zostały zaprojektowane z myślą o specyficznych warunkach.

- Nasz system bateryjny MAGNUS+ to główny element specjalnie zaprojektowanego rozwiązania 'drop-in', które umożliwia łatwą integrację z istniejącymi strukturami trolejbusów. Uwzględniliśmy wymagania operacyjne dla pagórkowatego terenu tras w rejonie Seattle i San Francisco, zapewniając możliwość ciągłości operacyjnej bez sieci trakcyjnej, gdy jest to wymagane. Dzięki temu nasze systemy zyskały uznanie w oczach Kiepe Electric oraz operatorów transportu publicznego. Staliśmy się tym samym pierwszą polską firmą, która wspiera modernizację komunikacji w jednym z największych miast Stanów Zjednoczonych - powiedział Paweł Kępski, dyrektor Działu Pojazdów Elektrycznych w BMZ Poland.

Projekt w Seattle to owoc pracy zespołu badawczo-rozwojowego BMZ Poland, który pełni rolę globalnego Centrum Kompetencyjnego Grupy BMZ w obszarze technologii bateryjnych dla elektromobilności. To właśnie w Gliwicach powstał system MAGNUS+, który wykorzystywany jest w USA.

"American dream" polskich inżynierów

Sukces w Seattle otwiera przed polskimi inżynierami drzwi do kolejnych, jeszcze większych projektów. Przedstawiciele Grupy BMZ nie ukrywają, że trwają już rozmowy z potencjalnymi odbiorcami w innych częściach Stanów Zjednoczonych. Dynamicznie rozwijająca się sieć transportu publicznego w USA, taka jak King County Metro, która w 2024 roku obsłużyła blisko 90 milionów pasażerów, stanowi ogromny rynek dla tego typu technologii.

- Pracujemy nad znalezieniem nowych aplikacji w transporcie publicznym w innych częściach USA, ponieważ mamy zarówno kompetencje, jak i zdolności produkcyjne do tego. W tym kontekście realizujemy kolejne projekty w Stanach Zjednoczonych, wyniki, których mamy nadzieję ogłosić niebawem - dodał Kai Schöffler, dyrektor generalny BMZ USA Inc.

Śląsk Radio ESKA Google News