Popyt na samochody elektryczne stale rośnie. Rośnie także produkcja coraz nowocześniejszych i wydajniejszych baterii litowo-jonowych. Nic nie jest wieczne i nawet najnowocześniejsze komponenty kiedyś się zestarzeją i trzeba je będzie zutylizować. Co z nimi zrobić? Z pewnością nie powinny trafić na śmietnik.
Recykling baterii Li-Ion jest jedynym słusznym rozwiązaniem, bo zapobiega składowaniu niebezpiecznych materiałów na wysypiskach oraz minimalizuje wpływ na środowisko związany z wydobyciem niklu, kobaltu i litu. Zużytych baterii będzie lawinowo przybywać, bo gdy skończy się ch żywotność w samochodach osobowych, autobusach, czy też rowerach i hulajnogach.
Dlatego w Zawierciu uruchomiono pierwszy w Polsce i najnowocześniejszy w Europie zakład recyklingu AE Elemental, który jest spółką joint venture amerykańskiej firmy Ascend Elements i polskiej firmy Elemental Strategic Metals.
W ramach naszego wkładu w joint venture z renomowanym amerykańskim partnerem, oddajemy do dyspozycji najnowocześniejszy zakład przetwórstwa przemysłowego w Zawierciu oraz jedną z najbardziej rozwiniętych sieci punktów zbiórki odpadów w Europie z szeroko rozbudowaną wiedzą i doświadczeniem w zakresie recyklingu i logistyki odpadów
powiedział Michał Zygmunt, CEO Elemental Strategic Metals.
Jak wygląda recykling baterii samochodów elektrycznych?
Zakład AE Elemental został zaprojektowany w taki sposób, aby w jednym miejscu zajmować się demontażem, rozładowaniem i recyklingiem baterii samochodów elektrycznych. Produktem końcowym jest tzw. czarna masa. Można ją bezpiecznie wykorzystać do produkcji materiałów do nowych baterii EV.
Dodatkowo, już niedługo, w Zawierciu rozpocznie się dodatkowo budowa instalacji do ekstrakcji litu na skalę komercyjną. Gotowy ma być za dwa lata.
Zakład AE Elemental w Zawierciu
Ekspansja na rynek europejski pozwoli nam lepiej obsługiwać naszych klientów lokalnie i pomóc branży w dostosowaniu się do nowych przepisów UE, wymagających wykorzystania w nowych bateriach materiałów pochodzących z recyklingu
mówi Mike O’Kronley, CEO Ascend Elements.
Poza Polską joint venture planuje budowę największego w Europie zakładu recyklingu baterii Li-Ion w Niemczech. Planowany zakład AE Elemental w Niemczech będzie miał zdolność recyklingu do 25 000 ton baterii rocznie, czyli około 58 000 samochodów elektrycznych rocznie.
Zobacz zdjęcia z otwarcia zakładu AE Elemental