Ponad 3 tysiące awarii podczas wdrażania nowego systemu Transport GZM
Aplikację Transport GZM i nowy portal klienta pod tą nazwą - wraz z nowym sposobem zakupu biletów przez skanowanie kodów – udostępniono pasażerom ZTM z początkiem sierpnia 2023 r. W kolejnych tygodniach namawiano pasażerów do zakładania kont w nowym systemie – następnie dane ze starego systemu miały być przenoszone do nowego.
System ŚKUP został wyłączony 28 września, jednak prace związane z przejściem na nowy system Transport GZM trwały przez wiele miesięcy. Początkowo zakładano, że przejście na inny system potrwa 3 dni. Niestety już pierwszego dnia doszło do poważnej awarii uniemożliwiającej korzystanie z części funkcji nowego systemu. Główną część awarii usunięto w poniedziałek, 2 października po południu. Jednak inne problemy zaczęły się pojawiać w kolejnych dniach.
Niestety, wdrożenie (Transportu GZM) nie obyło się bez problemów. W pierwszym dniu mieliśmy do czynienia z awarią jednego z najważniejszych modułów systemu; do tego doszły problemy z migracją danych z systemu ŚKUP i związaną z tym niestabilnością systemu” – przekazał Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu GZM.
Karolczak poinformował, że użytkownicy mogli mieć problemy z założeniem konta, w wyniku czego proces się nie udawał, a w systemie zapisywały się dane użytkownika, które musiały zostać usunięte przez administratora bazy danych. Cały proces trwał do 48 godzin.
W związku z tym zostało zgłoszonych ponad 3 tys. reklamacji, które są przekazywane do realizacji wykonawcy systemu, firmie Asseco Data System. Nie jest to duża liczba w skali całego systemu, który ma 400 tys. kont, natomiast każdy z pasażerów dla nas jest ważny - chciałem wszystkich w tym miejscu przeprosić – zaakcentował przewodniczący zarządu GZM.
GZM otrzyma odszkodowanie za awarię systemu?
Karolczak podkreślił, że zarząd GZM będzie domagał się od firmy Asseco rekompensat za zaistniałą sytuację. Przypomnijmy, że przedsiębiorstwo zostało wybrane w przetargu w połowie 2021 roku. Firma zobowiązała się na wykonanie modyfikacji rozwiązania GZM. Wartość zadania przekraczała 122 mln zł brutto.
Pierwotnie uruchomienie tych rozwiązań zapowiadano na styczeń 2023 r. Dotychczasowy system ŚKUP został zamówiony przez związek komunalny będący poprzednikiem Zarządu Transportu Metropolitalnego, czyli obecnego organizatora komunikacji w GZM. System ŚKUP od początku był krytykowany przez mieszkańców jako podatny na awarie, trudny w obsłudze i niefunkcjonalny.
Ponad 130 tys. transakcji w systemie Transport GZM w ciągu 2 tygodni
Obecnie w systemie Transport GZM funkcjonuje ok. 400 tys. kont użytkowników. Między 1 a 15 października w systemie zrealizowano 138 tys. transakcji sprzedaży biletów za 5,6 mln zł oraz ponad 30 tys. transakcji doładowań kont. Wobec analogicznego okresu w 2022 roku odnotowano wzrost dochodów z biletów o ponad 10 proc.
Karolczak zaznacza, że uruchomienie systemu pozwoliło na wdrożenie wielu wygodnych dla pasażerów rozwiązań, wśród których wymienił dostęp do wszystkich biletów ujętych w taryfie zarówno przez aplikację jak i metrokartę czy uruchomienie taryfy Start/Stop, umożliwiającej wielokrotnie łączenie przejazdów w przypadku przesiadek nie dłuższych niż 30 minut (płaci się za rozkładowy czas przejazdów z gwarancją maksymalnej opłaty równej cenie biletu dziennego 12 zł).
Przewodniczący GZM zaznaczył, że w ponad 400 pojazdach (docelowo we wszystkich) jest już możliwość korzystania z taryfy Start/Stop przy użyciu własnej karty płatniczej – bez kont, kart czy aplikacji). Przypomniał też o wprowadzeniu w taryfie czasowej opłat za przejazdy trwające do 5, 10 i 15 minut w cenach 2zł, 3zł i 3,50zł (w pierwszym okresie obowiązuje promocja 5 min za 1zł).