Wąskotorówka z Bytomia wraca na szlak. Przejedziecie się?
Jest najstarszą na świecie nieprzerwanie czynną koleją wąskotorową, obsługuje 10 stacji, a jej trasa liczy około 21 km. Mowa oczywiście o Górnośląskiej Kolei Wąskotorowej, która już w najbliższą sobotę, 27 czerwca wyruszy na szlak. Nie można tego przegapić.
Jak informuje bytomski magistrat, w tym roku na podróżnych czeka kilka nowości. Na co mogą liczyć podróżujący koleją wąskotorową?
- większa liczba pociągów (trzy pary w ciągu dnia, a nie, jak dotąd tylko dwie),
- bezpłatne przejazdy dla dzieci i młodzieży szkolnej do 16 roku życia,
- w każdą pierwszą i trzecią niedzielę miesiąca zainteresowanych historią i techniką kolejową po stacji Bytom Karb Wąskotorowy oprowadzi przewodnik.
Górnośląska Kolej Wąskotorowa. Jak wygląda trasa? Ile kosztuje bilet?
Pociągi kolei wąskotorowej kursują z Bytomia do Miasteczka Śląskiego, a po drodze zatrzymują się na aż 10 stachacj, między innymi, na zabytkowej stacji Bytom Karb Wąskotorowy, w Suchej Górze w pobliżu Rezerwatu Segiet, koło słynnej Zabytkowej Kopalni Srebra oraz przy Zalewie Nakło - Chechło.
- Przystanek początkowy kolei znajduje się na peronie wąskotorowym (peron V) dworca głównego w Bytomiu. Bilety w cenie 14 zł normalny oraz 7 zł ulgowy można nabyć u obsługi pociągu. Bagaż, w tym rowery i wózki dziecięce, przewożony jest bezpłatnie w wagonie bagażowy - informuje Urząd Miasta w Bytomiu.
ZOBACZ także: Najstarsza czynna wąskotorowa kolej zaprasza na przejażdżkę. Chętnych jest coraz więcej [WIDEO, ZDJĘCIA, AUDIO]
Jak przypomina bytomski magistrat, Górnośląskie Koleje Wąskotorowe to najstarsza nieprzerwanie czynna kolej wąskotorowa na świecie - powstała w roku 1853 i przez ponad 140 lat służyła śląskiemu przemysłowi przewożąc węgiel, rudy metali, czy kamień. Gęsta sieć wąskich torów łączyła większość górnośląskich hut i kopalń, rozciągała się od Raciborza na południu po Szopienice na wschodzie oraz Bibielę na północy. W swojej złotej erze sieć wąskich torów liczyła ponad 230 kilometrów obsługując niemal 200 bocznic. Od roku 2002 kolej służy już tylko przewozowi turystów, a utrzymują ją pasjonaci skupieni w Stowarzyszeniu Górnośląskich Kolei Wąskotorowych oraz wspierają samorządy, w tym również Miasto Bytom.
ZOBACZ także: Turyści ze Śląska są dyskryminowani na wakacjach? Właścicielka pensjonatu: "Bałtyk jest dla wszystkich"