Dynamiczny rozwój sieci Żabka robi wrażenie. Obecnie w całej Polsce działa już ponad 11,5 tysiąca placówek z charakterystycznym zielonym logo, a każdego roku przybywa ich około tysiąca. To liczby, które pokazują siłę marki i jej modelu biznesowego, opartego w dużej mierze na współpracy z przedsiębiorcami.
Żabka stawia na franczyzę. "Wspieramy lokalną przedsiębiorczość"
Jak podkreślał Adam Manikowski, wiceprezes zarządu i dyrektor zarządzający Żabka Polska, firma od samego początku, czyli od 27 lat, konsekwentnie buduje swój system handlowy.
Polecany artykuł:
Mówimy, że w Żabce biją dwa serca: dla franczyzobiorców i dla klientów. W efekcie Żabka wspiera lokalną przedsiębiorczość, tworzy miejsca pracy i aktywizuje ekonomicznie różne grupy społeczne - od młodych dorosłych po osoby 50+ i cudzoziemców - podkreśla Manikowski.
Dodał również, że „Model franczyzy oferowany przez Żabkę to szansa na własny biznes”. Nie są to puste słowa. Cały ekosystem Grupy Żabka generuje obecnie około 68 tysięcy miejsc pracy. Co ciekawe, lojalność franczyzobiorców jest wysoka – co trzeci (32 proc.) z nich prowadzi swój sklep ponad 4 lata, a niektórzy są związani z marką od niemal 22 lat, czyli praktycznie od jej początków. Warto też zaznaczyć, że część przedsiębiorców kontynuuje swoją karierę w strukturach firmy, np. jako trenerzy. Wśród 10 tysięcy franczyzobiorców znajdziemy osoby w bardzo różnym wieku, od 18 do 78 lat, a ponad 800 z nich to obcokrajowcy, głównie z Ukrainy.
Kim jest 10-tysięczna franczyzobiorczyni Żabki? "Od początku wiedziałam, że mogę liczyć na pomoc"
Tą symboliczną, 10-tysięczną osobą, która dołączyła do sieci, jest Marta Dawicka, właścicielka nowo otwartego sklepu w Gliwicach. Skąd decyzja o współpracy z Żabką? Jak sama przyznaje, wynikała ona z potrzeby niezależności zawodowej oraz przekonania, że za sukcesem w biznesie stoi nie tylko dobry produkt, ale także solidne wsparcie, nowoczesna technologia i dobre relacje.
Od początku wiedziałam, że mogę liczyć na pomoc - zarówno mojej trenerki, jak i całego zespołu Żabki. Zawsze znajdzie się ktoś, kto doradzi lub wskaże właściwe rozwiązanie. To dało mi pewność, że podjęłam dobrą decyzję - powiedziała Marta Dawicka.
Warto tu przytoczyć dane Głównego Urzędu Statystycznego, według których w Polsce ponad 35 proc. jednoosobowych działalności gospodarczych prowadzonych jest przez kobiety. W strukturze franczyzy Żabki ten odsetek jest niemal dwukrotnie wyższy i wynosi aż 65 proc. To pokazuje, że model proponowany przez sieć jest szczególnie atrakcyjny dla przedsiębiorczych pań. Z kolei dane Eurostatu za 2023 rok wskazują, że Polska plasuje się w czołówce krajów Unii Europejskiej pod względem udziału osób samozatrudnionych.
"Dobrze mieć Żabkę" i co dalej? Sieć nie zwalnia tempa
Spotkanie w Gliwicach było również okazją do zaprezentowania nowej kampanii pod hasłem „Dobrze mieć Żabkę”. Ma ona promować korzyści płynące ze współpracy franczyzowej z siecią. W ramach tej inicjatywy podcasty z przedsiębiorcami przygotowuje znana dziennikarka, Katarzyna Dowbor. - Jako dziennikarkę zaskoczył mnie wysoki poziom wsparcia rozwoju zapewniany przez Żabkę w wielu obszarach – przyznała.
Przemysław Kijewski, dyrektor ds. operacyjnych Żabka Polska, podkreślił, że na przestrzeni lat ewolucji uległ nie tylko sam format sklepów, ale także model współpracy z franczyzobiorcami. Obecnie, jego zdaniem, optymalnie łączy on dużą skalę działania z wysoką efektywnością operacyjną. Jak zaznaczył, Żabka koncentruje się na potrzebach swoich partnerów, elastycznie zachęcając ich do wdrażania zmian i uczestnictwa w postępie technologicznym, który jest znakiem rozpoznawczym sieci.
- Osiągnęliśmy kolejny kamień milowy w rozwoju firmy. Dołączenie 10-tysięcznej franczyzobiorczyni stanowi symbol dojrzałości i efektywności systemu, potwierdzając, że franczyza jest realnym narzędziem rozwoju gospodarczego – podsumował dyrektor Kijewski.
