We wrześniu 2022 r. Miejski Zarząd Dróg w Częstochowie ogłosił zamówienie na zakup i dostawę 10 sztuk sylwetek pieszego tzw. odblaskowych ludzików. W postępowaniu wzięły udział dwie firmy - jedna zaproponowała droższą ofertę, druga tańszą - wygrała ta droższa.
Z kolei w listopadzie 2022 r. Miejski Zarząd Dróg i Mostów w Bytomiu również ogłosił zamówienie na zakup i dostawę 20 sztuk takich samych sylwetek pieszego. Do postępowania zgłosiły się trzy firmy. Jedna zaproponowała kwotę 159 tys. zł, druga 123 tys. i trzecia 24 600 zł. Tutaj odwrotnie niż w przypadku Częstochowy - wygrała najtańsza oferta.
Odblaskowe ludziki w Bytomiu za ponad 24 tys. zł
W sierpniu 2022 r. przy jednym z przejściu dla pieszych w Bytomiu stanęły testowe sylwetki pieszych pożyczone od firmy FRP Bezpieczny Pieszy z Częstochowy. Urzędnicy wraz z policjantami mieli sprawdzić jak instalacje wpłynął na poprawę bezpieczeństwa pieszych. Zapytaliśmy Urząd Miasta w Bytomiu jakie wnioski odnotowano
W odpowiedzi na pytania informuję, że obserwacje prowadzone przez pracowników Miejskiego Zarządu Dróg i Mostów w Bytomiu oraz bytomską Policję, wykazały poprawę bezpieczeństwa pieszych korzystających z oznakowanego przejścia. Niewątpliwie po zmierzchu z odległości ponad 50 metrów mocno odznaczały się elementy odblaskowe, które sygnalizowały bliskość przejścia dla pieszych. Mieszkańcy pozytywnie ocenili to rozwiązanie drogowe. Dlatego Miejski Zarząd Dróg i Mostów w Bytomiu pod koniec roku zakupił 20 szt. odblaskowych sylwetek pieszego, które będą systematycznie montowane przy przejściach dla pieszych na terenie Bytomia w 2023 roku – informuje Tomasz Sanecki z Biura Prasowego Urzędu Miejskiego w Bytomiu.
Odblaskowe ludziki w Częstochowie za ponad 100 tys. zł
W Częstochowie za 10 sztuk odblaskowych sylwetek 1-metrowego pieszego zapłacono ponad 100 tys. zł. W zamówieniu wygrała częstochowska firma FRP Bezpieczny Pieszy. Tańszą ofertę złożyła Firma „RAWBUD” z Rawicza, która zaproponowała wykonanie odblaskowych ludzików za ponad 12 tys. zł. To właśnie firma „RAWBUD” wygrała realizację zamówienia na 20 sztuk odblaskowych ludzików w Bytomiu.
Zapytaliśmy w Urzędzie Miasta w Częstochowie z czego wynika taka różnica cen i dlaczego 10 odblaskowych ludzików kosztuje ponad 100 tys. zł.
Trudno odpowiedzieć dlaczego coś kosztuje akurat tyle. Równie zastanawiające mogłoby być to dlaczego instalacja oznakowania poziomego czy dodatkowe oznaczenia dla osób niepełnosprawnych przy przejściach (które także w ramach tych inwestycji realizujemy) kosztują po kilkanaście/kilkadziesiąt tysięcy złotych. Takie są wartości, które przedstawia rynek w czasach największej od ćwierć wieku inflacji w naszym kraju. Wykonawcy zaś zawsze wybierani są po weryfikacji oferty, uzyskaniu odpowiedzi na temat jej szczegółów i spełnieniu pozostałych warunków w ramach procedur regulowanym prawem zamówień publicznych. Wskazaliśmy wymagania, które gwarantowały trwałość tego typu instalacji wraz z odpowiednimi parametrami, które były oczekiwane. Jedna z firm przedstawiła jak chce tego dokonać i jaki będzie przewidywany efekt końcowy, a druga tego ostatecznie w ogóle nie zrobiła. Oferta nie została więc odrzucona ze względu na cenę – informuje rzecznik prasowy Miejskiego Zarządu Dróg w Częstochowie w Częstochowie Maciej Hasik.
Rzecznik prasowy Urzędu Miasta w Częstochowie dodał, że dwie firmy, które brały udział w częstochowskim zamówieniu są w sporze między sobą.
Procedura wyłonienia wykonawcy wyprodukowania i instalacji elementów imitujących postaci pieszych przy przejściach odbyła się zgodnie z przepisami prawa zamówień publicznych, które przewiduje taki tryb wyboru czyli umieszczone na stronie MZD zapytanie ofertowe do wszystkich zainteresowanych. Oferta niższa została odrzucona ze względu na brak odpowiedzi na zapytanie dotyczące szczegółów oferty – wykonawca, pomimo pisemnego wezwania MZD, nie potwierdził iż dostarczy przedmiot zamówienia w podanej cenie i terminie. Co więcej na stronie internetowej odrzuconego wykonawcy nie sposób było znaleźć podobny produkt w sprzedaży. Oferta nie spełniła więc warunków formalnych, stąd jej odrzucenie. Zainteresowane firmy zresztą weszły ze sobą w spór prawny, bowiem jeden podmiot oskarża drugi o nielegalne wykorzystanie chronionej prawem własności przemysłowej. MZD nie jest jednak od oceniania czy rozstrzygania takich sporów. Najważniejsze było spełnienie warunków formalnych, a te spełniała tylko jedna z ofert – dodaje Hasik.
Jeśli chodzi o samą potrzebę stawiania odblaskowych ludzików, to jak informuje rzecznik prasowych częstochowskiego magistratu: przed ogłoszeniem zapytania ofertowego testowa instalacja była rotacyjnie sprawdzana w różnych miejscach, w ramach spotkań służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwa w ruchu drogowym naszego miasta tzw. rada BRD (MZD, BiR, policja) ustalono, że jest to inicjatywa wysoce uzasadniona ze względów bezpieczeństwa w ruchu w Częstochowie. Stąd jej realizacja. Specjaliści różnych instytucji z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego wyrazili swoja opinię na ten temat i wskazali, że warto byłoby w Częstochowie taką inicjatywę zrealizować, bo wedle ich wiedzy fachowej przyczyni się to do poprawy sytuacji niechronionych uczestników ruchu drogowego. Z uwagi na pozytywne opinie, w ślad za naszym miastem, instalacje są także testowane już w innych miastach naszego kraju.