W 2019 roku weszła w życie ustawa o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności, która określa zasady postępowania z żywnością oraz nakłada na sprzedawców obowiązek podejmowania konkretnych działań w celu przeciwdziałania marnowaniu żywności i negatywnym skutkom społecznym, środowiskowym i gospodarczym z tym związanym.
W ramach tej ustawy sklepy wielkopowierzchniowe mają obowiązek podpisywać umowy z organizacjami pozarządowymi w celu przekazywania im nadwyżek żywności, która ma trafiać do najbardziej potrzebujących.
Caritas Diecezji Sosnowieckiej od 3 lat prowadzi współpracę w tym zakresie ze sklepami z terenu województwa śląskiego i małopolskiego, pozyskując żywność i dystrybuując ją na terenie diecezji sosnowieckiej. Żywność ta odbierana jest ze sklepów zlokalizowanych między innymi w Będzinie, Czeladzi, Dąbrowie Górniczej, Jaworznie, Olkuszu, Sławkowie, Sosnowcu, Wolbromiu.
Rosnące zapotrzebowanie na tego typu działalność charytatywną, doprowadziło do rozpoczęcia koniecznej inwestycji logistycznej (odbiór żywności, jej przechowywanie i transport), na którą Caritas Diecezji Sosnowieckiej pozyskała środki z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Do końca czerwca 2021 zostanie ukończona budowa nowoczesnego magazynu żywnościowego wraz z całą infrastrukturą.
Wartość przedsięwzięcia wynosi 3 013 342 złotych. W ramach projektu oprócz stworzenia miejsca przeładunku i rozładunku żywności, która trafi do najbardziej potrzebujących zostanie zakupiona flota samochodowa oraz stworzone zostaną nowe miejsca pracy.
W ubiegłym roku Caritas Diecezji Sosnowieckiej w sposób ciągły przekazywała żywność do 27 miejsc dystrybucji, o łącznej wartości 7 milionów złotych, z której korzystało 13 tysięcy osób znajdujących się w najtrudniejszej sytuacji życiowej. Oprócz tego, w 2019 roku, ramach pomocy żywnościowej wydano 43 203 paczki żywnościowe i 45 230 posiłków.