Uruchomienie produkcji trzech nowych modeli (przede wszystkim elektrycznych i hybrydowych) to część ogłoszonego w 2020 roku planu rozwoju tyskiej fabryki Stellantis. Jego wartość szacuje się na ok. 170 mln euro. Koszty projektu znacząco obniżyła adaptacja wielu urządzeń zakładowych na potrzeby nowych zadań.
Na razie nie wiadomo, ile egzemplarzy Jeepa Avengera powstanie w tym roku w Tychach. Według nieoficjalnych informacji dotąd w Europie złożono ok. 40 tys. zamówień na ten model. Ale liczba ta może wzrosnąć w związku z niedawnym ogłoszeniem, że na rynkach włoskim, hiszpańskim i polskim Avenger będzie sprzedawany nie tylko w wersji elektrycznej, ale też spalinowej.
Głównym modelem produkowanym w Tychach nadal pozostaje Fiat 500. Jego wytwarzanie trwa od ponad 15 lat. W Stellantisie powstają także Lancia Ypsilon oraz Abarth. W ubiegłym roku wyprodukowano tu łącznie ponad 167,3 tys. aut. Z linii produkcyjnej trafiły do 54 krajów świata. Najwięcej, bo 37 procent, wyjechało do Włoch. Dalej do Hiszpanii, Francji, Wielkiej Brytanii i Niemiec.
Modele Fiat 500, Abarth 500 i Lancia Ypsilon produkowane są na jednej linii w systemie dwuzmianowym. Do uruchomionej w styczniu, jednozmianowej linii Jeepa w tym i przyszłym roku dojdą kolejne modele Fiata i Alfy Romeo. Linia ta wcześniej służyła do produkcji innych modeli.
Docelowa wydajność linii to ok. 45 samochodów na godzinę, czyli ponad 330 na jedną zmianę. W skali roku oznacza to zdolność produkcyjną powyżej 80 tys. aut, przy pracy na jedną zmianę.
Jeep Avenger wyróżniony prestiżowym tytułem
Wytwarzany w Tychach Jeep Avenger, wyróżniony tytułem europejskiego samochodu roku 2023, jest pierwszym w historii tej marki modelem z napędem elektrycznym (BEV). Ma ok. 400 km zasięgu w cyklu mieszanym i 550 km w cyklu miejskim. Szybką ładowarką w niespełna pół godziny można doładować baterię do ok. 80 proc. Pojazd jest przeznaczony na rynki europejskie. To także pierwszy Jeep i pierwszy elektryk wytwarzany w Polsce.
„Jesteśmy jedyną fabryką w Europie, której auta trzykrotnie zdobyły prestiżowy europejski tytuł samochodu roku. W przypadku Fiata 500, którego sprzedano ponad 2,7 mln egzemplarzy, i Fiata Pandy, który kupiło prawie 2,5 mln klientów, przełożyło się to na wysokie wyniki sprzedaży. Liczymy, że podobnie będzie z Avengerem” – mówił w środę dyrektor Tomasz Gębka, wyrażając przekonanie, że zakład elastycznie dostosuje się do potrzeb europejskiego rynku.
Auto jest wyposażone w 400-woltowy elektryczny układ napędowy nowej generacji, łączący w sobie wytwarzany we Francji silnik elektryczny o mocy 156 KM i momencie obrotowym 260 Nm oraz akumulator o pojemności 54 kWh. Tzw. pakiety bateryjne Jeepa są składane na miejscu w Tychach z 17 elementów. Silniki Pure Tech w wersji spalinowej pochodzą z innej tyskiej fabryki - również należącej do Stellantisa.
Największą popularnością cieszył się "maluch"
Tyski Stellantis zatrudnia ponad 2,2 tys. pracowników. Od momentu uruchomienia produkcji w 1975 roku do grudnia 2022 roku wyprodukowano tu 10,8 mln samochodów. Licząc z zakładem w Bielsku-Białej to 12,5 mln aut. Z tego największy udział ma popularny "maluch", czyli Fiat 126p. W trakcie funkcjonowania zakładu wyprodukowano aż 3,3 mln sztuk tego modelu. Durgie miejsce zajmuje model 500 z wynikiem 2,7 mln egzemplarzy. Trzecie należy do Fiata Pandy, którego fabryka wyprodukowała niespełna 2,2 mln. Cała lista modeli produkowanych w Tychach i Bielsku-Białej liczy ponad 20 pozycji.
Oprócz zakładu w Tychach (dawnej fabryki Fiata) do koncernu Stellantis należy także fabryka aut dostawczych Stellantis Gliwice, która rozpoczęła seryjną produkcję wiosną ub. roku. Portfolio tego zakładu obejmuje modele: Opel Movano, Peugeot Boxer, Citroen Jumper - każdy dostępny w trzech długościach i dwóch wysokościach.(PAP)