Inwestycyjny absurd w Tychach? Niecały kilometr drogi rowerowej w 5 lat
Miasto Tychy określiło plan rozwoju sieci drogowej na terenie Gminy Miasta Tychy na lata 2024-2030 - informuje portal tychy24.net. To dokument, który pozwala określić zasady i warunki prawidłowego rozwoju sieci dróg w Tychach w ciągu najbliższych kilku lat. Nazywane to jest "Nowym Centrum Tychów". Jednym z zadań, jakie w ciągu najbliższych pięciu lat miasto ma zamiar zrealizować, jest budowa ścieżki rowerowej przy al. Jana Pawła II. Będzie to około kilometrowy odcinek, który będzie miał długość około 1 kilometra, a wartość tej inwestycji, jak podaje portal tychy24.net, to blisko 4 miliony złotych.
Ścieżka ma się ciągnąć od ronda Casino do ronda Olimpijskiego. Powstaną tam dwa chodniki. Jeden będzie miał szerokość 4 metrów, a drugi 2 metry. Będą też dwie drogi rowerowe jednokierunkowe o szerokości 1,5 metra. To, czy na pewno ścieżka powstanie, a także inne elementy infrastruktury związanej z "Nowym Centrum Tychów", okaże się w najbliższych latach.
Nowe Centrum Tychów - co to za inwestycja?
Nowe Centrum Tychów to koncepcja na nowe zagospodarowanie al. Jana Pawła II. Znajdujące się tam około 15 ha terenu ma się w przyszłości stać nowym centrum miasta Tychy. Obecnie to niezagospodarowana, rozdzielona czteropasmową drogą wzdłuż wykopu kolejowego przestrzeń.
Budynki w nowym centrum miasta mają być wielofunkcyjne i dzięki różnorodnej ofercie centrum będzie miejscem dla wszystkich. Będzie miejsce na sklepy, kawiarnie, restauracje, puby, biura. Zabudowa będzie kształtowana w taki sposób, żeby nie przytłaczała, czyli miała „ludzką skalę”. Czerpiąc z tradycji miast europejskich będzie zwarta i pierzejowa, a centralną lokalizację w mieście zaakcentują najwyższe budynki - mówił w ubiegłym roku Michał Lorbiecki - Pełnomocnik prezydenta ds. nowego centrum miasta Tychy.
W tej sprawie przeprowadzono ankietę wśród mieszkańców miasta, którzy stawiali przede wszystkim na zieleń i wielofunkcyjne budynki. Nowe Centrum Tychów ma być według nich przestrzenią, gdzie będzie można się poruszać pieszo, dlatego też planowana infrastruktura ma być przyjazna dla mieszkańca. Przestrzeń ma być atrakcyjna, wszelkie usługi mają być tam blisko. Obszar ma być dobrze skomunikowany z trolejbusami, autobusami i koleją, no i ma zostać rozwinięta w tym obszarze sieć dróg rowerowych.
Głównymi projektantami są Hanna Adamczewska-Wejchert i Kazimierz Wejchert, którzy oparli kompozycję urbanistyczną nowego miasta na dwóch przecinających się tzw. elementach krystalizujących - Osi Zielonej - północ - południe oraz osi kolejowej wschód-zachód. Jak zapowiada miasto, dzięki temu nowe centrum miasta będzie systemem tętniących życiem przestrzeni publicznych łączących północną i południową część miasta, a także odmienionej alei Jana Pawła II, która z tranzytowej arterii zmieni się w miejską ulicę.
Wszystkie przestrzenie w nowym centrum miasta będą uwzględniały tzw. błękitno-zieloną infrastrukturę, czyli takie urządzenie zieleni, które m.in. będzie sprzyjać retencji wód opadowych, chronić przed upałem i suszą, czy wzbogacać bioróżnorodność. Zieleń będzie wypełniała nie tylko przestrzenie otwarte, ale również będzie stanowiła istotny element zabudowy np. pod postacią zielonych dachów.