Chodzi o projekt pn. "Rewitalizacja linii kolejowych nr 140/169/179/885/138 połączenia: Orzesze Jaśkowice – Tychy – Baraniec – KWK Piast – Nowy Bieruń – Oświęcim". Spółka PKP PLK zamówiła dokumentację projektową odbudowy tych linii w 2020 roku. Dokument był gotowy w 2023 roku. Teraz GZM zwróciła się do Ministerstwa Infrastruktury w związku z informacją "dotyczącą możliwości złożenia wniosku przez spółkę PLK na realizację dwóch z trzech wyodrębnionych odcinków" do konkursu o unijne dofinansowanie ramach konkursu FENIX w priorytecie 05.04. Chodzi o odcinki Orzesze Jaśkowice – Tychy i Tychy – Bieruń Stary.
Metropolia chce, by zabezpieczono fundusze na realizację projektu w całości. W apelu przypomniała, że trwają prace nad budową Kolei Metropolitalnej (Metrokolei). Wstępne studium wykonalności ma być gotowe na przełomie 2024/2025 roku. Co więcej, miasta złożyły już wnioski w programie Kolej Plus dotyczące sześciu projektów liniowych wpisujących się w projekt budowy Metrokolei. Przedstawiciele GZM zastrzegli, że ich wykonanie wymaga osiągnięcia przepustowości linii kolejowych, a to będzie możliwe dzięki projektom komplementarnym. Jednym z nich jest właśnie połączenie połączenia Orzesze Jaśkowice – Tychy – Nowy Bieruń – Oświęcim.
W ramach tego projektu m.in. ma być przebudowana stacja Orzesze Jaśkowice, co znacznie zwiększy efektywność realizowanego w ramach programu Kolej Plus projektu budowy drugiego toru na linii kolejowej nr 140 od Orzesza Jaśkowic do Katowic Piotrowic - zaznaczono w apelu.
Budowa nowych torów kolejowych w Sosnowcu
Realizacja inwestycji wpłynie na przyszłość Metrokolei
Zdaniem GZM, realizacja całego przebiegu w znaczny sposób przybliży realizację założeń Metrokolei w południowej części Metropolii. A w przyszłości umożliwi dostęp podróżnych z rejonu Oświęcimia do połączenia kolejowego Tychy - Gliwice.
Dzięki realizacji przedmiotowego odcinka, a także zaawansowanych pracom modernizacyjnym na odcinku Oświęcim – Skawina – Kraków, możliwa będzie również bezpośrednia i szybka podróż w kierunku Krakowa - napisano w apelu.
Równocześnie Metropolia podkreśliła, że w zatwierdzonym wariancie Metrokolei stacją początkową i końcową jest Oświęcim, a nie Bieruń Stary. Brak uwzględnienia odcinka Bieruń Stary – Oświęcim do realizacji razem z całością projektu znacznie utrudnia GZM wdrożenie planowanej oferty przewozowej w całości.
Dlatego winno się przedsięwziąć wszelkie niezbędne kroki w celu zabezpieczenia funduszy na jego (projektu w całości - PAP) realizację. Wówczas pięć miast Metropolii, każde z nich liczące ponad 100 tys. mieszkańców, zyskałoby bezpośrednie połączenie kolejowe. Obszar Gliwic, Zabrza, Rudy Śląskiej, Katowic i Tychów zamieszkuje około 860 tys. osób - przypomniano w apelu GZM.
GZM apeluje o budowę dodatkowych torów między Będzinem a Dąbrową Górniczą
To kolejny apel GZM do resortu o realizację inwestycji kolejowych w regionie. Przed miesiącem Metropolia wystąpiła o budowę dwóch dodatkowych torów między Będzinem a Dąbrową Górniczą Ząbkowicami. Obecnie trwa przebudowa Katowickiego Węzła Kolejowego, w ramach której budowane są dodatkowe tory, lecz nie na wspomnianym odcinku.
Zdaniem GZM bez postulowanej inwestycji między Będzinem a Dąbrową Górniczą powstanie kolejowe "wąskie gardło", które uniemożliwi zwiększenie liczby pociągów na trasie z Katowic do Dąbrowy Górniczej.